Societat

Religió

Tots els angles de la religió

La Facultat de Comunicació Blanquerna, de la URL, crea l'Observatori sobre Comunicació, Religió i Cultura

Vol dissenyar, entre altres iniciatives, una base de dades per trobar informació de totes les religions

Fer una mena de Qui És Qui en el món de la informació religiosa –tant d'àmbit local com internacional– i ser un punt de referència de l'estudi de les religions en relació amb la comunicació i la cultura són dues de les coses que es proposa l'Observatori sobre Comunicació, Religió i Cultura, un òrgan que acaba de muntar la Facultat de Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull (URL) i que dirigeix Míriam Díez, professora i periodista, antiga redactora d'El Punt i impulsora de l'agència de notícies H20 News, d'informació sobre l'Església catòlica, que té la seu a Roma.

“Com que des de la facultat ja tenim assignatures de contingut religiós i produïm tesis, tesines i treballs d'aquesta matèria, vam pensar que seria bo recopilar tot aquest material perquè no quedés només per a ús intern. Però no volíem que fos un centre més, només una gran base on aglutinar un munt de treballs temàtics; per això l'hem batejat amb el nom d'observatori, perquè ha de ser una mena d'ull que observa el fenomen religiós des de les perspectives de la comunicació i la cultura i les analitza de manera interdisciplinària”, explica. El centre neix amb una vocació internacional. Per tant, la producció es farà en català, castellà i anglès.

Aquest “ull” posarà damunt la taula el tractament que fan els mitjans de comunicació de les religions i quina relació tenen els diversos mitjans amb cadascuna (i al revés), però Míriam Díez manté que entre les principals tasques que s'han proposat hi ha potenciar la recerca i l'anàlisi. “Culturalment el fet religiós es pot analitzar des de molts punts de vista. Un treball, per exemple, podria ser analitzat des de la cultura popular, la música o el cinema”, diu.

Acadèmicament, l'Observatori sobre Comunicació, Religió i Cultura de la Blanquerna es proposa potenciar la reflexió a partir de conferències, jornades, articles, congressos nacionals i internacionals, cursos d'estiu i un llarg etcètera. A part, té intenció d'organitzar postgraus, els primers dels quals es faran l'any que ve: se'n farà un sobre espiritualitat i comunicació i un altre sobre comunicació i religió en l'entorn digital. Amb aquest postgrau es vol deixar clar que una de les prioritats és treballar el fet religiós en relació amb les noves tecnologies.

Base de dades

Però una altra de les funcions que vol fer aquest observatori, ara que la informació de les diverses religions i espiritualitat interessa cada cop més, és oferir eines als periodistes de tot el món que es dediquen a aquest tipus d'informació per fer-los més fàcil la seva feina. “Volem crear un programari que permeti trobar dades de tot tipus i de totes les religions. Per exemple, tu vols saber quants seminaristes hi ha a Catalunya? Doncs que ho puguis trobar. Vols saber quants bisbes hi ha al món? Doncs que també ho tinguis. Vols saber-ho tot sobre imams a l'Europa mediterrània? Doncs que també ho puguis trobar”, explica Míriam Díez, que té clar que aquesta base de dades ha de ser fàcil de consultar i amb un llenguatge entenedor. Un altre dels projectes amb vista al futur seria la creació d'un mapa internacional sobre escriptors i periodistes religiosos de tot el món, sobre els mitjans que tracten la informació religiosa i els principals articles i anàlisis dels especialistes sobre el fet religiós al món.

3.2.12
Es va presentar
a la Facultat de Comunicació Blanquerna el nou Observatori sobre Comunicació, Religió i Cultura. Hi va assistir el prestigiós periodista religiós nord-americà Stewart M. Hoover.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.