Economia

El govern espanyol recupera la proposta del corredor central pels Pirineus

La ministra Ana Pastor considera que és una connexió “clau”

La titular de Foment afirma que no restarà fons del corredor mediterrani

La ministra de Foment, Ana Pastor, ha presentat aquest dimecres la proposta de l'Estat per a la Xarxa Transeuropea de Transports que enviarà a Brussel·les, on recupera l'aposta pel corredor central amb la connexió dels Pirineus, malgrat que la Comissió Europea va descartar la connexió amb França per aquesta via. Segons Pastor, es tracta d'una infraestructura “clau” per al desenvolupament de l'Estat. A la proposta també hi consten els corredors atlàntic i mediterrani. Pastor ha apuntat que no restarà recursos als altres dos corredors, però sí que ha deixat entendre que el seu ministeri considera que aquesta infraestructura és tan important com les altres dues, i per tant li donarà la mateixa prioritat.

Pastor ha afirmat que el seu ministeri considera “fonamental” el corredor central pels Pirineus perquè no vol “una Espanya asimètrica”, i ha insistit que “totes les comunitats autònomes” estan d'acord en incorporar aquesta connexió a la seva proposta. Segons la ministra, es tracta d'una infraestructura vital per a les autonomies que travessa el corredor, digui el que digui Europa.

I és que a l'octubre la Comissió Europea va incloure els corredors ferroviaris mediterrani, atlàntic i central a la Xarxa Transeuropea que rep fons de la UE. Els dos primers van ser inclosos en tota la seva extensió, des d'Algesires a la frontera francesa en el cas del mediterrani, i des de Portugal a França per l'atlàntic. En canvi, en el cas del corredor central es va limitar a l'eix Algesires-Madrid-Saragossa, i en va deixar fora la connexió amb França pels Pirineus centrals perquè considerava que no està justificada.

Pastor nega justifica la incorporació del projecte a la Xarxa Transeuropea de Transports, malgrat que el seu predecessor, José Blanco, recorda que la manca d'estudis fa impossible que les obres comencin abans del 2020. El Ministeri de Foment entén que si incorpora la connexió a la Xarxa rebrà finançament per anar tirant endavant el projecte.

Segons la ministra, a aquestes alçades Europa ja sap que l'executiu espanyol destinarà les seves energies a defensar aquesta connexió. “No renunciarem, per descomptat, al corredor central. Ho treballarem, ho lluitarem, i defensarem la proposta del govern d'Espanya”, ha sentenciat abans d'apuntar que el seu Ministeri té “dades i números” sobre el que aportaria al PIB espanyol.

Igual de prioritari que el del Mediterrani

La ministra ha negat que a aquestes alçades es pugui considerar que el corredor mediterrani és prioritari respecte a la resta. “Com els explico jo als espanyols que els d'una comunitat autònoma determinada són més importants que els d'una altra?”, ha preguntat.

Pastor ha afirmat que la incorporació del corredor central no restarà recursos als altres dos projectes. El corredor mediterrani fa 1.300 quilòmetres de llargada i travessa Catalunya, València, Múrcia i Andalusia. Es preveu una inversió global de 51.300 milions d'euros, dels quals ja se n'han invertit 8.400 milions. La previsió és que estigui plenament operatiu el 2030. Les ajudes europees cobriran entre un 10% i un 20% del cost total del projecte. L'anterior ministre de Foment, José Blanco, es va comprometre a efectuar entre el 2011 i el 2020 operacions per un valor conjunt de 25.400 milions.

Reunió amb França i Portugal

La ministra té previst mantenir en les pròximes setmanes reunions amb els seus homòlegs francès i portugués per acabar de perfilar els detalls de la seva proposta, malgrat que França ja ha deixat entendre que no està interessada en la connexió central pels Pirineus, i Portugal no té previst fer inversions per fer possible la seva connexió.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.