Educació

Educació

Benvinguda diferència

Treballa des de fa quatre anys, quan va néixer el projecte, en aules en què es potencia la diversitat

Es valora l'autonomia i l'esforç per aprendre per sobre dels coneixements i es busquen aules cooperatives

L'institut de Sils, creat fa quatre anys, té molts ingredients per ser considerat únic, com a mínim a la demarcació de Girona. La seva experiència va ser un dels temes que es van tractar a les jornades Repensem l'Escola que es van fer per segon any consecutiu a l'escola Domeny de Girona. A l'horari del centre no figuren les assignatures típiques, sinó que la jornada es desglossa en el que es va batejar com a àmbits, habilitats i projectes. Les aules no tenen números, sinó noms de grans personatges i llocs mítics, i els alumnes –a diferència del que acostuma a passar– no s'agrupen per nivells, sinó que es busca precisament la diversitat i la cooperació entre alumnes.

El projecte va arrencar de la mà d'un grup de professors que volien posar a la pràctica el que pensaven que havia de ser un institut ideal. Diuen que no veien els alumnes, en general, ben tractats, que en un institut típic solen tenir massa etiquetes per als estudiants (sovint ja heretades de primària) i que com a mínim a l'ESO els professors tenen sobretot l'encàrrec de formar els alumnes, més que no pas instruir i exigir nivells mínims. És cert que el mestre ho té més complicat amb un grup amb necessitats diferents –és més fàcil per a un cuiner servir el mateix plat per a tots que no pas cuinar per a diferents necessitats– i per això creuen que és bàsic fomentar l'autonomia. Aquesta paraula és clau a Sils, com també ho són l'esforç i els valors.

“Hi ha un mínim que s'ha d'ensenyar, però no un mínim que han d'aprendre”, explica Josep Maria Carbó, un dels impulsors del projecte. “Qualsevol matèria que necessitis en el futur, la pots aprendre més tard i més eficaçment quan tens la motivació per fer-ho”, afegeix. En les hores dedicades a àmbit es fan les assignatures clàssiques, però l'explicació del professor no ha de durar més d'un quart d'hora. “Els alumnes no aprenen pel fet de repetir molt una explicació, sinó que la informació els ha d'arribar per diferents canals”, diu Carbó. Per aquest motiu, allò que han començat a aprendre a àmbits “ho posen en pràctica a les hores dedicades a habilitats i ho apliquen després en els projectes”, hi afegeix. El centre és en certa manera un experiment i és una incògnita saber com s'integraran els alumnes a batxillerat.

Més trets diferencials del centre: els llibres de text són a l'institut per consultar, els estudiants avaluen els mestres i el centre penja les notes diàries dels alumnes al web. No són, però, les notes clàssiques, sinó un indicador de com li ha anat el dia a un alumne, de si ha treballat o no.

Endegar un projecte com aquest, però, no és fàcil. Sense l'evidència d'una motxilla ben carregada a casa hi ha pares que pensen que el fill no fa res a l'escola. També n'hi ha que volen portar el fill a Sils (fins i tot de fora del municipi) perquè han tingut males experiències en altres centres i saben que allà el tracte és diferent.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.