Dos morts en estavellar-se una avioneta al Vallès, l'endemà de caure-hi un helicòpter

L'aeronau va caure en picat al mig del jardí d'una casa de Sant Pere de Vilamajor i els dos ocupants van morir

Eren tres quarts d'onze del matí quan Josep Terra va sortir al jardí de casa seva i va veure com una avioneta queia en picat i fent voltes en espiral damunt seu. La casa està situada a l'altura del quilòmetre 45 de la carretera BP-5107. En qüestió de segons, l'aparell va impactar al mig del jardí, a tocar del porxo de la casa, i es va incendiar. Josep Terra i les altres tres persones que hi havia a la casa van poder controlar el foc, que tot i això va afectar la façana del porxo i fins i tot el mobiliari de jardí. Els dos ocupants de l'aparell van morir a l'acte. Minuts més tard van arribar a la finca diverses unitats dels bombers, que van acabar d'apagar l'incendi provocat per l'impacte de l'aparell. L'avioneta havia sortit de l'aeroport de Sabadell i feia un vol de pràctiques. Els dos tripulants eren pilots amb experiència. Aviació Civil va confirmar ahir que ha obert una investigació per esbrinar les causes de l'accident. Ahir, alguns testimonis asseguraven que quan es va precipitar contra el jardí l'avioneta tenia el motor parat. Alguns veïns afirmen que és habitual que avionetes com l'accidentada sobrevolin la zona i fins i tot que aturin el motor per fer piruetes, i d'això se n'havien queixat a l'Ajuntament. Aquest extrem el va confirmar ahir el regidor d'Urbanisme de Sant Pere de Vilamajor, Pere Curto, que va avalar les queixes veïnals. Segons el regidor, alguns veïns testifiquen que l'aparell va començar a caure en picat amb el motor parat i que quan van intentar tornar-lo a engegar no va respondre. No obstant això aquesta versió no ha estat corroborada per cap font oficial ni d'Aviació Civil, els Mossos o els Bombers de la Generalitat.

A no gaires quilòmetres d'aquest punt, a la mateixa comarca del Vallès Oriental, dilluns es va estavellar un helicòpter dels bombers mentre carregava aigua en unes basses, a Mollet del Vallès. El pilot i l'operador de vol també van perdre la vida. Oficialment no s'ha informat de les causes d'aquest accident, si bé des del mateix dia va transcendir que la pala de l'helicòpter s'hauria enrotllat amb algun cable elèctric o una corda, versió que investiga Aviació Civil. Ahir, el sindicat de pilots SEPLA va reclamar un control més gran de les administracions cap a les empreses a les quals lloguen mitjans aeris per tal de garantir que els pilots realitzin la seva feina en les millors condicions de seguretat.

Demanen presó per les vuit morts en un helicòpter

M.PIULACHS

La fiscalia de Lleida va informar ahir que demana cinc anys i nou mesos de presó per a l'administrador i tres treballadors de la societat Helieuropa Services, a qui acusa de vuit homicidis per imprudència professional i un delicte contra els drets dels treballadors en fer-los responsables de l'accident que va tenir un helicòpter de la seva propietat en què van morir els vuit ocupants, al poble de Torallola (Pallars Jussà), el 13 de juny del 2002. Entre els ocupants hi havia Divina Esteve, delegada territorial a Lleida del Departament d'Indústria, dos directius i dos tècnics de Fecsa-Endesa, més el pilot i el copilot, que eren treballadors de l'empresa.

Segons la versió de la fiscalia, Pedro María Sáenz de Maturana, administrador d'Helieuropa, va adquirir un helicòpter Augusta Bell 2005 en una subhasta de material de l'exèrcit de l'aire, i amb la connivència d'Andrés García, director de la societat; José Carlos de la Peña, director de qualitat, i Carlos Mejías, tècnic, «sense tenir ni autorització ni habilitació» van procedir a reconstruir l'aeronau amb peces d'altres subhastes. «Els acusats van muntar un helicòpter del que no era més que ferralla», afirma el fiscal Juan Sagredo. Afegeix que la direcció general d'Aviació Civil va concedir una sèrie de pròrrogues del certificat per volar a l'helicòpter, la darrera, dos mesos abans de l'accident, en la qual prohibia expressament el transport de passatgers fins que es resolgués el permís. Segons recorda el fiscal, l'helicòpter va sortir de l'aeroport de Sabadell per realitzar tasques de revisió de les línies elèctriques d'alta tensió d'Endesa. Primer eren quatre ocupants i a Lleida van recollir la responsable de la Generalitat i directius de l'elèctrica. Cap a la una del migdia, a la zona del turó de Santa Magdalena, al poble de Torallola del municipi de la Conca de Dalt, es va produir la separació en ple vol de con de la cua «fruit del deficient estat de manteniment de l'helicòpter» i el fuselatge va començar a girar sobre si mateix fins que l'aparell va estavellar-se a terra i van morir a l'acte els vuit ocupants.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.