Infraestructures

infraestructures

Esperen escurçar el temps de viatge de Renfe a final d'any

Les previsions inicials eren retallar temps aquesta primavera

Les previsions ara són recuperar minuts a mesura que avancin les obres del TAV, però l'embut ferroviari a Barcelona ho dificulta

L'augment de temps de viatge de la línia de tren entre Portbou i Barcelona va ser un dels temes que van provocar la creació de la plataforma d'usuaris de Renfe a les comarques gironines, que el 2009 van veure com això coincidia amb un augment del preu del bitllet i s'afegia a altres deficiències en el servei. Segons les previsions inicials, aquesta primavera ja s'hauria d'haver pogut començar a recuperar temps de trajecte, però el retard en alguns dels trams del TAV ho ha ajornat com a mínim fins a final d'any. A final de març, la plataforma va enviar una carta al director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, en què li demanava informació sobre diversos aspectes de la línia ferroviària. En la posterior resposta, Font explica: “És possible que aquest mateix any ja puguem veure una disminució del temps de trajecte dels trens en ample ibèric a mesura que les obres del TAV vagin finalitzant.”

De fet, i segons fonts consultades ahir del Departament de Territori i Sostenibilitat, la millora en el temps de trajecte ve condicionada pels treballs del TAV –que no estaran fins al primer semestre del 2013– i també per l'embut de l'accés ferroviari a Barcelona. L'augment de serveis de rodalies i la falta d'inversions de l'Estat en la modernització de la infraestructura –vies, senyalització...– podrien fer que l'estalvi de temps fos menys de l'esperat. En la resposta de Font a la plataforma, el director general vincula l'escurçament del temps de trajecte també a la millora de la gestió ferroviària i de la capacitat de la infraestructura, i recorda que l'Estat té encara moltes actuacions previstes en el pla de Rodalies de Barcelona que estan pendents d'execució.

Actualment, el trajecte dels trens de mitjana distància és d'entre 95 i 100 minuts entre Barcelona i Girona, prop d'un quart d'hora més que abans que les obres del TAV a l'entrada de Barcelona obliguessin a restringir la infraestructura. Entre Barcelona i Figueres, el temps que s'utilitza per cobrir el trajecte és ara de gairebé dues hores.

LA XIFRA

95
minuts
es tarda actualment, en funció del tren, a fer el trajecte entre Girona i Barcelona en els de mitjana distància.

Un web per posar-hi queixes sobre el servei

Una altra de les opcions que s'ha plantejat per millorar la informació en els trens de Renfe és crear un lloc web on els usuaris puguin comentar, en temps real i in situ, les queixes per deficiències en el servei i obtenir resposta immediata. Això s'afegiria al web actual i als comptes oficials de Twitter on es recullen les incidències que hi ha en cadascuna de les línies de rodalies. A les estacions, això és competència d'Adif, i segons la Generalitat, la seva capacitat d'influència és “nul·la” mentre no s'aconsegueixi el traspàs de la infraestructura incloent-hi totes les estacions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.