cultura

Pere Fradera

Dissenyador gràfic i professor de l'Escola Massana

“La lletra és el reflex del pensament i pensem poc”

Aquest dissenyador gràfic i professor de l'Escola Massana s'ha dedicat a classificar la tipografia de 6.541 rètols dels carrers de Mataró. L'estudi, becat pel centre artístic Can Xalant, posa de relleu la poca varietat que hi ha
No ha acabat marejat de mirar tanta lletra?
Ja va amb la professió. Ens hi hem de mirar molt abans de triar una lletra i aquesta vegada m'ho he volgut mirar des de l'altre costat.
Amb quina finalitat?
Per mi la lletra és molt important, perquè és el suport del pensament i del llenguatge. Segons com les posem volen dir coses molt diferents. He intentat mirar a quin nivell estàvem.
I ha quedat decebut?
Sí, perquè es fa amb una certa frivolitat i poc coneixement. No hi ha cura per donar una certa personalitat a l'establiment; més enllà de la lletra tampoc es cuida la imatge del disseny. No s'hi para prou atenció.
Predomina la lletra de pal sec. Té una explicació?
Perquè és una lletra neutra. No té massa personalitat i això explica aquesta poca cura que no fa ni mal ni bé. És un estàndard que demostra que Mataró és una ciutat discreta i senzilla.
Ho atribueix a l'aplicació de les noves tecnologies?
Amb un ordinador i un plòter tothom s'hi atreveix i s'ha deixat perdre l'ofici de retolista. La formació i el procés d'aprenent ja no calen perquè es perd el control.
A l'escola, però, s'ensenya tipografia.
Sí i els alumnes en surten amb la formació. Però la reflexió és que com a gremi no hem sabut explicar la nostra feina, perquè es veu que no creuen en nosaltres.
Què s'ha fet malament?
Si ho comparem amb altres països, com ara Mèxic, es veu que hi ha una retolació espontània, naïf i rica que nosaltres hem deixat perdre. Països més seriosos, com ara Holanda o Anglaterra, han sabut mantenir oficis com ara els picapedrers o els pintors que fan bons rètols. Aquí hem anat a substituir el que era popular per un rètol de baix nivell.
Té un panorama una mica pessimista.
Sí, però en el fons la lletra és el reflex del pensament i pensem poc. Només cal mirar les notícies cada dia per veure com es valoren més els temes frívols i els temes culturals i socials tenen poc valor.
Diu que la tipografia és un art solitari.
És un art discret que es fa darrere un escriptor, un periodista o darrere una botiga. El tipògraf està al darrere, triant lletres,i intentant transmetre el que es vol dir amb el text escollit.
I pot arribar a influir la lletra?
L'usuari no ha de saber quin tipus de lletra és, però sí que li arriba el que està ben fet i el que li mereix confiança.
Li ha quedat res pendent?
Sí, m'agradaria comparar Mataró amb altres ciutats amb característiques similars.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a