Successos

trànsit

Retiraran la custodia als pares si no duen cadiretes per als nens

S'aplicarà la mesura als conductors sancionats tres vegades per no fer servir un sistema de protecció infantil als vehicles

En cas de mort, els pares poden ser castigats amb quatre anys de presó i sis anys de retirada de carnet

“La legislació
en matèria de seguretat vial és molt permissiva”

El fiscal de seguretat vial, Bartolomé Vargas, va anunciar ahir que la fiscalia de menors podrà suspendre la tutela o adoptar mesures protectores per a un menor en cas que els pares conductors siguin sancionats almenys tres vegades pel fet de no portar o no fer servir un sistema de protecció infantil adequat. En una roda de premsa que va fer ahir, en què va explicar les conclusions d'un estudi científic sobre les circumstàncies de la mort en accident de trànsit de menors de 14 anys, Vargas va assenyalar que “es donaran instruccions” a les autoritats de trànsit perquè a la tercera sanció imposada per no dur els adequats elements de protecció trametin un informe al fiscal delegat en seguretat vial.

Informe valoratiu

Després de valorar les circumstàncies concurrents i incoar diligències per aquestes sancions, la fiscalia de seguretat vial enviarà a la fiscalia de menors un altre informe perquè aquesta última valori si “hi ha base o no per adoptar mesures protectores” per al menor.

A més d'aquesta iniciativa, el fiscal de seguretat vial va avançar també que engegarà un protocol d'actuació que investigui a fons les causes dels accidents de tràfic en què resulti mort un menor de 14 anys.

Aquest protocol inclourà una autòpsia del menor mort amb dades relatives al seu pes i talla a fi de saber si feia servir una cadireta i, en cas que ho fes, determinar si era o no l'adequada, al mateix temps que s'avaluarà a fons el sistema de protecció infantil.

En cas que els resultats d'aquest dictamen pericial determinin que la vida del menor es podia haver salvat amb un element de protecció adequat o simplement per dur-lo, els conductors podrien ser imputats per un delicte d'homicidi imprudent o lesions imprudents. A més, Vargas va explicar que aquest delicte suposarà una pena d'un a quatre anys de presó i la retirada del carnet de conduir de fins a sis anys, mentre que si el conductor és imputat per haver provocat lesions imprudents al menor, s'enfrontarà a penes de sis mesos a dos anys i a la retirada del carnet d'un a quatre anys.

“La intervenció penal és l'últim recurs i no es tracta de criminalitzar els pares però sí d'insistir que són els primers que estan obligats a conèixer els sistemes de seguretat infantil”, va dir Vargas, que anima els ciutadans a convertir-se en “voluntaris” que adverteixin aquells conductors que viatgen amb nens de forma incorrecta.

Per tot això, el fiscal de seguretat vial considera que la legislació en matèria de seguretat vial és “molt permissiva”, especialment pel que fa als autobusos urbans o els taxis, que haurien de tenir “terminantment prohibit” circular sense els elements de protecció.

El 46% dels menors de 14 anys morts no utilitzaven cap seguretat

Segons l'informe que el fiscal de seguretat vial va presentar ahir, que analitza les causes, circumstàncies i forma de defunció dels nens en accident de trànsit entre 2008 i 2010, el 46 per cent dels menors de 14 anys morts no utilitzaven cap element de retenció, i del percentatge que sí ho feia, només el 18 per cent ho duia de forma correcta. El 51 per cent dels nens morts s'haurien salvat, la majoria d'un a dos anys, si haguessin dut correctament aquests elements de protecció, va destacar Vargas, que considera que la sanció és important però ho és “moltíssim més l'educació”. En aquest sentit, el fiscal va denunciar que el 15 per cent dels morts menors de dos anys va morir per aixafada amb el cos de la mare, és a dir, anava als seus braços i no subjecte a cap sistema homologat, i que set de cada deu nens no viatjaven en el seient central del darrere, el lloc més segur del vehicle. Una conscienciació que també sol·licita als pares quan surten a muntar amb bici amb els seus fills menors perquè “el cent per cent” dels menors morts no duien el casc. Vargas insisteix que en el 69 per cent dels sinistres amb víctimes mortals menors el conductor circulava irregularment, dels quals un 20 per cent per excés de velocitat.

Durant el 2012 no ha mort cap menor d'edat en accident de trànsit en carreteres de les comarques gironines.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.