Infraestructures

Infraestructures

Gran afectació al centre de Girona pel tren convencional

El projecte de l'obra preveu sortides d'emergència a Tomàs Mieres, a l'avinguda Ramon Folch i a tocar el pont de Pedret

El túnel fet amb tuneladora arribarà a 27 metres de fondària a l'Onyar

Les futures obres per permetre el pas subterrani dels trens convencionals a Girona comportaran un gran remenament al centre de Girona. Malgrat que a partir de l'estació del parc Central la infraestructura del túnel es construirà amb tuneladora, la previsió de construir quatre sortides d'emergència generarà un gran trasbals en superfície. De les quatre sortides d'emergència que preveu el projecte executiu n'hi ha tres que se situen al bell mig de la capital gironina. En concret, preveu una sortida d'emergència entre els carrers Tomàs Mieres i Bernat Boades, una segona a l'altura de l'avinguda Ramon Folch i una tercera a tocar del Pont de Pedret. La quarta sortida d'emergència que es preveu construir s'ubicarà a Pedret, en un espai on no ha de comportar greus conseqüències per a la ciutat, com sí que passarà en les tres primeres.

El principal problema en aquest cas seran les obres d'execució d'aquestes tres sortides d'emergència, que suposaran molts mesos d'obres en punts neuràlgics de la capital. Cal tenir en compte que per a les obres del TAV l'´única sortida d'emergència que s'està executant és la de la Devesa, que també va servir de punt d'inspecció, i on s'ha treballat des de l'any 2010. A més de les distorsions per a la mobilitat que poden comportar possibles talls de trànsit, també suposaran un augment dels camions de l'obra que hauran de circular pels carrers més cèntrics. Un cop s'hagin acabat les tres sortides d'emergència, l'afectació de la vida ciutadana serà mínima perquè no es preveu cap element a la via pública més enllà s'una gran reixa que només s'obriria en cas d'accident al túnel.

Dos més cap al sud

Pel que fa al primer tram que unirà el sector de Mas Gri, al sud de Girona, amb l'estació, es preveuen també dues sortides d'emergència del fals túnel que s'hi construirà. En concret, el projecte situa sobre el mapa les dues sortides a l'aparcament en superfície que hi ha entre el carrer Barcelona i l'actual via del tren abans del carrer Martí Sureda, és a dir, a l'altre costat de l'hotel Sol Melià i l'Hipercor. La segona sortida d'aquest primer tram d'obres fins al parc Central està prevista a tocar del carrer Cassià Costal i l'altra costat del carrer d'on hi ha l'escola del mateix nom.

A 27 metres de fondària

El projecte preveu que la infraestructura comenci a enfonsar-se sota terra des del sector de Mas Gri i Joan Torró fins a arribar al voltant dels 22 metres de fondària on es troba l'estació del parc Central. Tot i això, la infraestructura segueix baixant amb un pendent de l'1,4% fins a arribar a uns 27 metres de fondària, el punt més profund de tota el tram subterrani del tren convencional just abans de passar el riu Onyar. Des d'aquest punt, la infraestructura preveu una rampa de l'1,8% que permeti assolir l'altura necessària en el punt on el tren torna a sortir a la superfície, en el sector de Pedret on desembocarà el nou pont del Ter.

LA XIFRA

3.940
metres
farà el conjunt subterrani des de Mas Gri fins a Pedret, una part amb fals túnel i l'altra amb tuneladora.

Parada tècnica de la tuneladora a Montjuïc

El projecte preveu que la tuneladora faci una aturada tècnica just acabar de forada sota la muntanya de Montjuïc. En aquest punt canvia el terreny de roca cap a zones amb roques calcàries.

Pantalla acústica aïllant al sector de Pedret

La proximitat del traçat nou a Pedret fa preveure que la contaminació acústica superi el permès en un centenar de metres amb cases a prop. Per això es preveu una pantalla acústica aïllant.

Remenament també per als set pous d'injecció

La construcció dels set pous de compensació per injectar formigó també generaran molèsties. Se'n fan a Ferran Soldevila, travessia del Carril, Mieres, pont de Sant Feliu, a Pons Martí i Pedret.

Tot el projecte es pot consultar al web municipal

L'Ajuntament de Girona va penjar dimarts la separata de 471 planes al web municipal perquè els ciutadans que ho vulguin puguin consultar-la. De totes maneres s'explicarà a l'audiència del 19 de juny.

La CUP vol que l'obra es pressuposti íntegrament

La Candidatura d'Unitat Popular de Girona va reclamar ahir que l'obra del tren convencional es pressuposti íntegrament l'any vinent. En aquest sentit, creuen que tots els grups han de pressionar perquè l'Estat ho inclogui als pressupostos del 2013, i no descarten la mobilització ciutadana. En cas que no s'hi inclogui, els independentistes exigiran la celebració d'un referèndum perquè la ciutadania decideixi si vol començar les obres o no: “No volem que això es converteixi en un nou cas N-II”, va dir el regidor de la CUP i membre de Rcat Carles Bonaventura. Per al portaveu de la Candidatura, Jordi Navarro, “no podem embrancar-nos en unes obres com aquestes sense tenir la certesa de quan i com s'acabaran”. Els independentistes van anunciar també que promouran queixes al Síndic i al Defensor del Poble Europeu “per la mala gestió que s'ha fet de les obres”, i el perjudici que ha suposat per a la ciutadania. Finalment, la formació s'ha pronunciat respecte als espais alliberats per l'enderrocament del viaducte, valorats en 20 milions d'euros. La CUP exigirà que l'Estat cedeixi de forma immediata i gratuïta els terrenys a la ciutat, sense haver-los de pagar.

j.n.

Quatre jaciments propers al túnel cap a Pedret

El projecte identifica tres element arqueològics a tenir en compte amb el túnel cap a Pedret. Són el pont de la riera Bou d'Or, el jaciment de sílex de Montjuïc i el de can Rossinyol i la necròpolis Bou d'Or.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.