educació
La immersió lingüística afavoreix l'aprenentatge
Els alumnes que usen el català com a llengua vehicular treuen millors notes
Fins i tot en castellà obtenen més bons resultats que a la resta de l'Estat
El model d'escolarització propi de Catalunya, que es fonamenta en la utilització de la llengua catalana com a vehicular en l'ensenyament, és una garantia per als alumnes, que, en cap cas, tenen desavantatges pedagògics (ni en les assignatures de lletres ni en les de ciències) respecte als alumnes que no fan immersió lingüística.
Els alumnes escolaritzats en català no tenen cap dèficit pel fet d'haver estudiat en aquesta llengua i
no treuen pitjors resultats que els nens d'altres comunitats autònomes. Ben al contrari: els escolars que adquireixen un bon domini del català i del castellà treuen uns resultats iguals o millors que els alumnes monolingües i tenen més facilitat per estudiar una tercera llengua.
Res de desavantatges
Un estudi científic realitzat per experts i acadèmics i coordinat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) conclou que cap nen escolaritzat en català té desavantatges respecte als alumnes que s'escolaritzen en castellà. Fins i tot el nivell de coneixement de la llengua castellana és superior en els alumnes que estudien als centres públics catalans i fan immersió en català que en els alumnes que estudien només en castellà.
L'Institut d'Estudis Catalans (IEC) va ser aquest dimecres, l'endemà que el Tribunal Constitucional es carregués la immersió lingüística en els escolars de 3 a 6 anys, l'escenari de la presentació de l'estudi Resultats del model lingüístic escolar de Catalunya. L'evidència empírica, coordinat pels professors Miquel Strubell, Llorenç Andreu i Elena Sintes, de la UOC. “Hem de fer cas de la ciència –va dir Strubell–, que diu que la immersió en català a les escoles no només és la millor eina per a la cohesió social, sinó una eina immillorable perquè els alumnes obtinguin bons resultats acadèmics.”
L'estudi deixa clar que estudiar en català és el factor principal perquè els alumnes castellanoparlants i parlants d'altres llengües aprenguin la llengua pròpia de Catalunya. Conclou que si els alumnes d'altres països i els castellanoparlants no fan immersió a l'escola els costa aprendre el català (o no l'aprenen) i això dificulta la seva integració.
El text recorda que cap estudi o avaluació situa els nivells acadèmics dels escolars catalans per sota del conjunt de l'Estat i que els últims resultats del programa PISA mostren que el nivell acadèmic dels catalans és superior al de la mitjana de l'Estat.
El bilingüisme facilita aprendre una tercera llengua
Una conclusió molt important d'aquest estudi realitzat per la UOC i presentat
dimecres passat a l'Insti-
tut d'Estudis Catalans
constata que ser bilingüe precoç és la millor base per aprendre més llengües. I també per potenciar la to-
lerància vers els altres.
Constata, en primer lloc, “que els infants i les persones bilingües, com que estan exposats aviat a la diversitat lingüística i cultural, prenen abans consciència que els altres poden tenir perspectives diferents de la pròpia. Això els posa en una situació privilegiada per poder desenvolupar un esperit democràtic més ampli”. D'altra banda, i des de la perspectiva pròpiament lingüística, aquest conjunt d'avantatges socials i cognitius “promou l'adquisició més eficient i fàcil de noves llengües”. D'alguna manera, doncs, el bilingüisme “prepara per a l'aprenentatge d'una tercera llengua, ja que el bilingüe, com que posseeix un doble sistema fonètic, té més flexibilitat per produir sons de noves llengües”.
D'altra banda, com que ha desenvolupat de manera primerenca una clara consciència metalingüística, “la persona bilingüe té més sensibilitat per distingir entre construccions correctes i incorrectes en altres llengües, per entendre la relació arbitrària entre paraules i objectes en diferents llengües i, en definitiva, per reflexionar en general sobre les llengües”.
Parlant d'efectes de l'aprenentatge l'estudi Resultats del model lingüístic escolar de Catalunya. L'evidència empírica també ha comprovat que el bilingüisme exerceix una influència positiva en diversos dominis cognitius, entre els quals, la flexibilitat cognitiva, la consciència metalingüística i el control de l'atenció. També que els bilingües inicien el deteriorament cognitiu anys després que els monolingües i que el bilingüisme actua de reserva cognitiva, cosa que retarda l'aparició de l'Alzheimer.