Infraestructures

Rodalies encallades

La posada en servei de les Rodalies de Girona està a punt però no es desencalla pels desacords entre la Generalitat i la Renfe

S'havia d'enllestir a l'abril, i l'objectiu de principi del 2013 encara es podria endarrerir més

La proposta tècnica de les Rodalies ferroviàries de Girona està feta des de l'abril. Amb les previsions inicials, el projecte hauria d'haver entrat en servei a la primavera passada. Els desacords entre la Generalitat i la Renfe en van fer retardar els terminis fins a final d'aquest any o l'inici del que ve, després de les vacances de Nadal. Però aquest objectiu encara es podria endarrerir més, malgrat que el Departament de Territori i Sostenibilitat ja té la proposta tècnica i també els estudis de com han de ser els serveis. La Renfe, per la seva banda, també ho té tot a punt i fins i tot ja ha decidit d'on ha de portar el material rodant necessari i també el personal.

Estava previst que aquest setembre cristal·litzés l'acord i es pogués programar una data d'inici. Però a hores d'ara no hi ha cap novetat, i en les reunions periòdiques que mantenen totes dues parts no s'ha desencallat l'afer. A més, el procés electoral que es viu a Catalunya encara farà més difícil que el govern en pugui firmar l'acord definitiu. En tot cas, de les diverses condicions perquè la Generalitat i la Renfe signessin el contracte programa, per ara només se n'ha complert l'inici del procés de liberalització ferroviària. I els pressupostos de l'Estat per al 2013 no han permès avançar en els altres punts que havien especificat en la conselleria: les inversions pendents a la xarxa de Rodalies, la consignació pressupostària pel dèficit de Rodalies i la creació d'una unitat de negoci de Renfe a Catalunya per tal de gestionar el sistema català de xarxa ferroviària.

Sense aquestes condicions, però, no es pot firmar el contracte de serveis, en què hi ha les rodalies gironines. En tot cas, una altra possibilitat també seria separar el projecte del contracte programa del de Rodalies de Girona, de manera que es pogués posar en marxa independentment. De fet, la Renfe ja està oferint els serveis actuals pendent d'un contracte programa que s'havia de firmar fa dos anys. Però la magnitud dels canvis i el context de les relacions entre la Renfe i la Generalitat indiquen que una solució en aquest sentit difícilment seria viable.

Segons fonts de la companyia, també immersa en un procés complex de reorganització intern, tot plegat ha de ser una decisió de la Generalitat, que és qui ha de contractar els serveis. I en la Generalitat assenyalen que el malestar per la manca de seriositat en les inversions pendents i que la sensació d'abandonament no ajuden a avançar en nous serveis. De fet, el govern ja ha plantejat que el Ministeri de Foment faci un traspàs total de tota la infraestructura de la xarxa.

LA DATA

01.2013
A principi
de l'any que ve és quan es preveia que les Rodalies de Girona podrien començar a estar operatives.

LA XIFRA

18
trens
són els que cada dia hi hauria de més a les Rodalies, que serien entre Blanes i Figueres, i arribarien a Portbou.

La incidència dels pressupostos

El pla de millora de les Rodalies de Barcelona s'havia pressupostat en 4.000 milions d'euros durant el govern del PSOE a l'Estat. A hores d'ara, tan sols se n'ha invertit el 7%, i els pressupostos de l'Estat hi destinen només 10 milions d'euros per aquest 2013. Això també afecta els interessos dels usuaris gironins, perquè sense inversions no es poden solucionar millores pendents en els sistemes de seguretat o organització, o les mancances en la infraestructura. Per exemple, el coll d'ampolla que es produeix a l'entrada de Barcelona no es resoldrà, i és l'impediment principal per millorar els temps de viatge dels combois per la coincidència amb els trens de Rodalies. De fet, els pressupostos del Ministeri de Foment per al 2013 destinen un 47% de la inversió –4.705 milions d'euros– a ferrocarrils, o sigui, la partida més alta. Però d'aquests diners, un 71% –3.302 milions– es destinen a l'alta velocitat, i només 82 milions –un 2% del total– als sistemes de Rodalies. Un 7% del pressupost en ferrocarrils és per a la millora de la xarxa convencional.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.