Infraestructures

Els trens de proves del TAV ja passen pels túnels de Girona

Adif sosté que l'estació serà operativa a l'abril

L'equip de govern força una reunió per exposar les seves peticions sobre el projecte

Adif creu que cal buscar fórmules per fer viables els projectes del tren

Els trens de proves del TAV ja circulen pels túnels urbans de Girona. La visita ahir del president d'Adif, Enrique Verdeguer, va servir perquè comprovés de primera mà els avenços de les obres de l'estació subterrània al parc Central i també l'enllaç entre l'estació actual i l'edifici que servirà com a recepció dels passatgers i des d'on s'accedirà a les andanes.

Verdeguer va corroborar les dates anunciades la setmana passada pel president espanyol, Mariano Rajoy, en afirmar que l'abril de l'any que ve “l'estació complirà tots els requisits necessaris perquè estigui plenament operativa pel que fa als viatgers”. Per tant, va garantir que ja es podran agafar combois des de la ciutat de Girona i va esvair els dubtes inicials expressats pel govern municipal. Tot i això, la resposta deixa entreveure que l'estació no estarà acabada del tot quan ja hi comencin a passar els combois. El màxim responsable d'Adif no va tancar la porta que en un futur es puguin executar les obres per fer subterrani el tren convencional i enderrocar el viaducte en admetre que “Girona té una peculiaritat claríssima i hem de buscar, entre tothom, fórmules per poder fer els projectes viables i sostenibles”. Verdeguer considera que ara caldrà revisar un projecte, que va recordar que data de l'any 2007 i que caldrà buscar noves fórmules que permetin finançar l'obra.

Estat de les obres

La visita de les obres va permetre comprovar que ja està definit el passadís de connexió entre l'actual estació de Renfe i el nou baixant cap a les andanes, que tindrà una longitud de 42 metres de llargada i cinc metres d'amplada. Aquest passadís conduirà cap a l'edifici que permetrà l'accés a l'estació subterrània, una estructura rectangular de 1.288 metres quadrats. Les obres d'aquest edifici ja permeten veure les estructures de ferro que aguantaran la coberta de l'estructura. Les escales d'aquest punt permetran accedir al vestíbul de distribució i des d'allà baixar fins a la part inferior, on hi ha les vies del TAV.

La primera planta subterrània serà la planta on hi haurà la futura estació d'autobusos, on ara s'estava fent el revestiment de rajols de l'interior. Les dues plantes següents són les destinades a aparcaments, i a la part més profunda hi ha les vies i les andanes del TAV. Les andanes tenen 450 metres de longitud i nou metres d'amplada.

Trens de proves

Durant la visita d'obres d'ahir, l'estació subterrània va rebre dos dels trens que Adif utilitza per realitzar proves en la infraestructura. El primer va ser l'anomenat tren Sèneca, responsable de posar a prova i realitzar les verificacions tècniques d'elements com ara la via i la catenària d'alta velocitat, i validar el sistema de gestió ferroviària ERTMS. L'altra tipologia de tren de proves que ahir també va passar pels túnels urbans de Girona és el tren BT, que està preparat per comprovar l'estabilitat i la consolidació de la via i fer múltiples proves a la catenària, a més de les comunicació de veu entre maquinistes o els responsables de regulació. Els trens ja circulen i s'hi poden veure els respectius semàfors, tot i que l'activitat a les andanes és frenètica per mantenir l'avenç de les obres. Cal tenir present que Foment va adjudicar l'obra de l'estació subterrània el mes de juliol per uns 25 milions d'euros i que el termini d'execució previst era de dotze mesos, un termini que l'empresa ja es va comprometre a rebaixar ostensiblement.

LES XIFRES

Hem presentat un reguitzell de peticions per canviar d'escenari i que el provisional pugui ser definitiu
Carles Puigdemont
alcalde de Girona

LES FRASES

Som conscients de les peculiaritats i cal buscar fórmules per fer viables els projectes previstos
Enrique Verdeguer
president d'adif
20
minuts
va tardar el tren de proves per anar de Girona a Vilafant, malgrat no passar de 160 quilòmetres per hora.
450
metres
de llargada fan les andanes del TAV que ara s'estan executant en la nova estació subterrània.
Viatge

Trajecte de 20 minuts amb el tren de proves

La visita de les obres també va permetre que els responsables d'Adif i els mitjans de comunicació acreditats poguessin fer el primer viatge per la infraestructura del TAV, circulant pels túnels urbans de Girona fins a la sortida en superfície a la zona de Sant Julià de Ramis i seguint el trajecte fins a l'estació de Vilafant. El viatge amb un dels trens de proves va durar poc més de 20 minuts entre l'estació subterrània de Girona i l'estació de Vilafant. El comboi de proves va circular a una velocitat màxima de 160 quilòmetres, això vol dir que en poc més de deu minuts s'anirà de Girona a Figueres amb els 300 quilòmetres del TAV.

Peticions

L'Ajuntament vol un pas subterrani i una estació

L'alcalde Puigdemont va traslladar a Adif en la reunió “tot un reguitzell de millores arran dels elements que avancen un canvi d'escenari i que allò provisional pugui ser definitiu”. Des de l'equip de govern es proposa que hi hagi un pas subterrani de l'actual estació a les andanes del TAV i que es prevegi un edifici com a estació definitiva a tocar de l'Estació Jove, on hi hauria una oferta comercial. El consistori també veu necessari valorar que l'actual estació provisional ja es pensi com a estació definitiva per als autobusos, entre altres punts.

Reunió

Es crearà una comissió tècnica per fer millores

La trobada entre consistori i Adif va permetre arribar a l'acord que dimarts que ve es creï una comissió tècnica “d'alt nivell” entre l'Ajuntament i l'ens responsable de les obres per explorar la possibilitat d'introduir les peticions municipals. L'alcalde de Girona té dipositada l'esperança que s'assoleixin bons acords per a la ciutat en la trobada, i va deixar clar que la reunió d'ahir no era l'esperada en un inici. Adif va avançar que es permetria als veïns visitar les obres, després que no se'ls deixés visitar ahir l'interior de l'estació.

Planificació

Es vol saber el calendari per promoure la ciutat

Puigdemont va explicar també la necessitat que es concretin “els calendaris”. Un plural que fa preveure que es pugui posar en marxa abans del previst la connexió entre Barcelona i Figueres, encara que la connexió amb el tram internacional no es faci fins a l'abril. Per l'alcalde de Girona és clau “saber si estarà en marxa abans de Setmana Santa o de l'exposició de flors per preveure la promoció turística que cal fer a la ciutat” per aprofitar l'arribada de l'alta velocitat a la capital gironina. Per altra banda, Puigdemont no té cap dubte que cal traslladar a Foment la necessitat que “hi hagi compensacions per a la ciutat”.

Tensió entre Ajuntament i Adif

La visita del president d'Adif va posar de manifest la tensió que hi ha entre l'organisme estatal i l'Ajuntament de Girona. L'alcalde, Carles Puigdemont, va evidenciar la tensió quan va rebutjar situar-se al costat de Verdeguer mentre aquest feia les declaracions per explicar l'evolució de l'obra. La posició de Puigdemont va acabar forçant una reunió que no estava prevista amb els responsables d'Adif. La trobada es va acabar improvisant a l'interior del tren de proves amb la presència també dels portaveus dels grups municipals presents. Des de l'exterior, Puigdemont va seguir amb un rostre molt seriós la trobada, en què el govern municipal va exposar tot un seguit de canvis i millores que considera que s'haurien d'introduir en el projecte. La reunió va acabar allargant-se uns trenta minuts i a la sortida Puigdemont va mostrar confiança amb la reunió prevista per dimarts. Va admetre que han tingut notícies de Foment i que esperen reunir-s'hi aviat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.