Economia

El port de Barcelona és el que més paga a l'Estat

La infraestructura catalana ha d'abonar a Madrid el 8 per cent del seus ingressos

El creixement del port de Barcelona, amb una xifra de negoci de 158 milions el 2011, el situa al capdavant de tots els ports de l'Estat, agrupats sota el paraigua de Puertos del Estado. La posició capdavantera, però, també comporta més obligacions monetàries amb l'entitat estatal perquè, i segons ho estableix la legislació vigent, “el 4% dels ingressos van directament a mantenir Puertos del Estado”, va explicar Sixte Cambra, president del Port de Barcelona, durant la conferència Port de Barcelona: Nova dimensió, noves oportunitats, nous reptes, que va oferir a principi de setmana al Cercle d'Economia, a Barcelona, acompanyat de Josep Piqué, president d'aquesta entitat.

Cambra va concretar que, a més d'aquesta aportació inicial, hi ha un 4% més que s'abona en concepte de solidaritat entre els ports espanyols. Cambra, que va puntualitzar que no són totalment autònoms pel que fa als plans d'empresa ja que han de rebre el vistiplau de Puertos del Estado, va lamentar que l'autonomia de gestió és, en aquest sentit, “una mica limitada”.

Accessos viaris, també

El president del port de Barcelona va tornar a recordar al govern espanyol que, per al desenvolupament del port, els accessos viaris “també són prioritaris”, malgrat que no hi ha cap concreció sobre aquesta qüestió, després que els pressupostos generals de l'Estat per al 2013 prevegin 100 milions d'euros repartits en tres anys –60 per al 2013, 25 per al 2014 i 15 per al 2015– per als accessos ferroviaris definitius.

Els accessos viaris a què es refereix Cambra consisteixen en una autovia de deu quilòmetres per connectar la ronda de Dalt amb les instal·lacions portuàries, “que calen, per poder transportar més mercaderies”, objectiu prioritari per atraure volums nous de càrrega i perquè la terminal de contenidors gestionada pel grup xinès Hutchinson i la de TCB puguin operar a ple rendiment. Cambra va assenyalar que els 100 milions necessaris es finançaran a través d'una fórmula de col·laboració, que encara s'ha de concretar, entre l'Estat i el port de Barcelona, tot i que va precisar que l'aportació de l'entitat que presideix seria, com a màxim, de 50 milions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.