Canals

50 anys i amb cos d'atleta

L'Alpine, el cotxe amb què Renault va conquerir el primer títol mundial de ral·lis de la història, compleix 50 anys. Una edat que no aparenta, ni de bon tros

Va ser al Saló de París del 1962 on el públic va poder veure per primera vegada l'Alpine A110, la creació de Jean Rédélé que coneguda popularment com la berlinette i en mans de pilots com ara Jean-Claude Andruet, Jean-Luc Thérier, Ove Andersson, Bernard Darniche, Jean-Pierre Nicolas, Gérard Larrousse i Jean Vinatier, esdevindria un referent dels ral·lis a finals dels anys seixanta i inicis dels setanta. Només cal fixar-se en el triplet dels Alpine 1600 S d'Andersson, Thérier i Andruet al de Montecarlo 1971 o el que dos anys després van repetir Andruet, Andersson i Nicolas, amb les berlinette amb motor de 1.800 cc i carrosseria més inflada. Al final d'aquella temporada en què va ser instituït el campionat del món de ral·lis, Alpine-Renault –denominació indissociable des del 1967, quan la marca francesa va crear el seu equip oficial– va obrir un palmarès que durant sis anys va ser reservat únicament a les marques. Les dues temporades següents, però, la competència va ser més forta i al final del 1975 Renault va canviar d'aires i concentrar esforços en els prototips de circuit.

Amb 50 anys d'edat, els Alpine A110 que queden dels poc menys de 10.000 que se'n van fabricar durant 14 anys han esdevingut peces molt preuades –sigui quina sigui la versió– i continuen exhibint un envejable cos d'atleta, àgil i fibrós. Amb menys de quatre metres de llargada, amb prou feines més d'un d'altura i amb un pes ploma gràcies a una carrosseria de fibra de vidre i l'absència d'elements superflus, a l'Alpine A110 li és totalment impossible passar desapercebut. Per molts anys!

Una història que va començar l'any 1955 amb l'A106

Jean Rédélé va construir el primer cotxe amb denominació Alpine l'any 1955. La base d'aquell A106 era la d'un Renault 4CV que Rédélé va vestir amb una carrosseria de fibra de vidre dissenyada per Giovanni Michelotti, molt més lleugera i aerodinàmica i que contribuïa radicalment a optimitzar les prestacions del minúscul motor de només 747 cc i 38 CV.

El pas següent va arribar amb l'A108, un model al qual no se li pot negar la paternitat de l'A110, equipat inicialment amb motor de Renault 8 (44 CV). El primer pas important va arribar l'any 1965 amb la instal·lació del motor 1.1 del R8 Gordini (77 CV) i el salt espectacular, amb el propulsor 1.3 (també del R8 Gordini), de 102 CV. La màxima expressió de l'Alpine com a vehicle de sèrie va arribar l'any 1969 amb la versió 1.600 S (motor del Renault 16TS), de 122 CV.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.