Societat
LEONELA RELYS
CREADORA DEL PROGRAMA D'ALFABETITZACIÓ ‘YO SÍ PUEDO'
“Alfabetitzar una persona és transformar-li la vida”
Va néixer a Cuba fa 65 anys. Té la titulació de mestra i està graduada en llengua espanyola per la Universitat de l'Havana. És doctora en Ciències Pedagògiques. Tot i la feina que ha desenvolupat en el món educatiu i la rellevància que ha tingut, es mostra reticent a parlar amb els mitjans de comunicació, perquè diu que una cosa és explicar la seva experiència i una altra, viure-la. No pot evitar emocionar-se en relatar-la.
Sóc feliç, però encara no em conformo. Queden 771 milions
de persones en el món per alfabetitzar!
de persones en el món per alfabetitzar!
Recentment, l'associació gironina Mestres 68 li va atorgar un guardó internacional. Segur que no és el primer que rep per la seva tasca.
El 2006, després d'haver-se declarat lliure d'analfabetisme la República Bolivariana de Veneçuela, vam rebre el premi d'alfabetització Rey Sejong de la Unesco. Hem estat estimulats i reconeguts, i som feliços perquè treballem en benefici dels altres, per eradicar l'analfabetisme, un fenomen que fa molt de mal. I rebre el premi Mestres 68 ens ha honrat també extraordinàriament. És un premi de caràcter internacional, de reconeixement a una voluntat política de tot un col·lectiu, del qual jo també formo part, però no sóc l'única. I vull subratllar que no fem alfabetització per camins de roses, sinó per camins tortuosos. De manera que aquest premi el dedico molt especialment a tots els col·laboradors i voluntaris, i als veritables protagonistes: les persones que han estat alfabetitzades.
Com i quan va néixer aquest programa?
El març del 2001 jo era a Haití desenvolupant un programa d'alfabetització per ràdio. I vaig rebre l'encàrrec del govern cubà de preparar un mètode d'aprenentatge alfanumèric. És un mètode que parteix dels números, és a dir, allò que sí que coneixen les persones que no saben ni llegir ni escriure, i que les condueix cap a allò que no saben. És un programa audiovisual, molt accessible i assequible, que s'emet per televisió.
A quants països ha arribat?
Entre 30 i 32 països. El programa s'adequa a les característiques socioculturals i lingüístiques de cada país. Se n'han fet onze versions en llengües hispanes i una dotzena més en altres llengües, entre les quals, dues de les que es parlen a Nicaragua, el miskito i el mayagna. En aquest territori, les comarques de Girona han tingut un paper extraordinari de col·laboració en la difusió del programa.
S'ha utilitzat a l'Estat espanyol?
Sí! S'ha implementat a Sevilla. I ha estat emocionant, perquè l'actitud i l'esforç dels sevillans han estat extraordinaris.
Quantes persones s'han alfabetitzat per mitjà d'aquest sistema?
Ja arribem als set milions de persones! Només a Veneçuela, es va alfabetitzar un milió i mig de persones. Hi ha, per tant, resultats palpables. Fer val més que dir. I aquest és el principi que sempre hem mantingut, juntament amb el de la solidaritat intel·lectual –el projecte va néixer a Cuba però s'enriqueix constantment amb la participació d'especialistes d'altres països–, la solidaritat ètica i moral, i el treball fet amb amor i perseverança.
Què representa per a la persona deixar de ser analfabeta?
Per respondre aquesta pregunta, primer cal explicar què vol dir ser analfabet. Ser analfabet és tenir una bena als ulls, caminar amb inseguretat i la impossibilitat d'accedir al desenvolupament científic i tecnològic. És sinònim d'insalubritat, inseguretat, d'autoestima baixa i de vergonya. És una ceguesa global provocada per les injustícies socials. Així, alfabetitzar la gent és transformar-los la vida. L'alfabetització és un procés transformador, de presa de consciència de com la lectura serveix per ser més útils, més cultes, més capaços, tenir més habilitats i ser més competents.
Quina cara té l'analfabetisme?
Està representat en més d'un 64% per dones. I en un 56% de nenes. Això vol dir que l'analfabetisme es mantindrà perquè no hi ha millor educadora que la dona; la mare dins d'una família.
Quan mira retrospectivament, quin sentiment té?
De felicitat, però d'inconformisme. Encara falten 771 milions de persones per alfabetitzar! Què són 7 milions respecte dels 771 que queden? M'agradaria que els joves creessin programes i mètodes millors per eradicar de la faç de la terra aquest fenomen. Estem al segle XXI i arrosseguem problemes propis de l'edat mitjana! No és just.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.