Educació

Amb l'anglès fem curt

La demanda de cursos de llengua alemanya, xinesa i russa es dispara a Catalunya per raons laborals i econòmiques

Les escoles i els instituts incorporen cada vegada més al seu temari els idiomes emergents

El nivell de castellà dels estudiants catalans acapara aquests dies bona part de l'atenció mediàtica per obra i gràcia del ministre d'Educació, José Ignacio Wert, però el debat lingüístic a Catalunya ja fa uns anys que va per una altra banda. Als pares i mares catalans –i als qui no tenen fills– els preocupa, sobretot, aprendre anglès i, últimament, altres idiomes com ara l'alemany, el xinès i el rus.

Les raons són, bàsicament, econòmiques. Cada cop hi ha més joves que, com que no hi ha feina aquí, s'han de guanyar les garrofes a fora i Alemanya és una de les principals destinacions laborals. No ho és tant la Xina, però el mercat xinès és un reclam al qual és molt difícil resistir-se: 1.300 milions d'habitants en números rodons. I, pel que fa al rus, només cal passejar per molts indrets turístics del país i fixar-se en qui són els clients que compren als llocs més cars.

L'interès pels idiomes emergents ha fet que en els últims anys es disparés la demanda de cursos d'aquestes llengües. A les escoles oficials d'idiomes (EOI) ja fa temps que han notat el boom. Segons explica el Departament d'Ensenyament, el rus és l'idioma que, en termes percentuals, ha crescut més en els darrers anys, empès per la demanda del sector del turisme. També ha augmentat l'interès per l'alemany, on ja hi havia més oferta, i, més recentment, pel xinès.

Les EOI, però, no poden assumir la demanda, i menys encara en aquests temps de precarietat pressupostària i retallades en què s'han hagut de fer mans i mànigues per augmentar en un miler el nombre de places ofertes. La mateixa estructura del sistema, que té, per exemple, un generós contingent de professors de francès heretat dels temps en què aquesta era la llengua franca d'Europa, juntament amb l'anglès, fa que l'adaptació a les noves demandes del mercat sigui més lenta.

Moltes persones, doncs, han recorregut al sector privat, on malgrat la crisi i l'atur el nombre d'estudiants de llengües emergents ha crescut de forma exponencial.

El cas dels cursos de xinès a l'Institut Confuci de Barcelona és paradigmàtic. El nombre de matriculacions per als exàmens oficials de xinès HSK de diferents nivells ha passat de 90 del 2009 a 600 d'aquest mateix any. Menys espectacular, però també força significatiu, és l'increment del nombre d'alumnes d'alemany a l'Institut Goethe de Barcelona: 1.594 alumnes el 2009 contra 2.470 el 2011, un augment del 55%.

L'ensenyament reglat també s'ha posat les piles els últims anys en matèria de multilingüisme. En algunes escoles i instituts de Catalunya on fins ara només s'estudiava anglès o, a tot estirar, francès (a banda del català i el castellà), han irromput idiomes com ara l'alemany, el xinès, el rus i altres llengües.

Rus a l'institut de Salou

Aquest és el cas de l'institut Marta Mata de Salou, que ha incorporat el rus a segon i tercer d'ESO com a assignatura optativa. L'any que ve també en faran a quart. “Vam decidir fer rus a demanda dels alumnes”, explica la directora del Marta Mata, Carme Sans. La idea va sorgir després que fa dos anys l'institut comencés una sèrie d'intercanvis amb el col·legi bilingüe espanyol-rus Miguel Hernández de Moscou. “Alguns alumnes russos van mostrar interès per estudiar en català al seu institut perquè n'hi ha molts que vénen de vacances a Catalunya –explica Sans–, i els nostres alumnes també es van interessar pel rus.” La direcció del centre de seguida hi va estar d'acord. “A Salou hi ha molts turistes russos i aprendre aquesta llengua pot resultar útil”, afirma la directora.

Algunes escoles s'estan plantejant aprofitar la gran diversitat d'idiomes que parlen els alumnes per ensenyar-los al centre, encara que sigui com a extraescolar, i afavorir, d'aquesta manera, la integració dels nouvinguts. Una altra cara del debat lingüístic a Catalunya.

LES XIFRES

30
per cent
dels estudiants que s'inscriuen per fer els tests de nivell de les EOI no es presenten a l'examen.
8
posició
és la que ocupa Catalunya en el rànquing de l'Estat en coneixement d'anglès, segons l'estudi EPI.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.