Política

La Xina inaugura la línia d'alta velocitat més llarga del món

El recorregut, de 2.298 quilòmetres, enllaça la capital, Pequín, amb la ciutat més pròspera del sud, Canton

El gegant asiàtic es consolida així com a líder mundial en aquest tipus de xarxa ferroviària

La Xina va estrenar ahir la línia d'alta velocitat més llarga del món, que enllaça la capital, Pequín, amb la ciutat més pròspera del sud del país, Cantón, un eix de 2.298 quilòmetres que consolida el gegant asiàtic com a líder mundial en aquest tipus de xarxes ferroviàries.

El primer “tren bala” va sortir a les nou del matí des de Pequín i estava previst que arribés a Canton vuit hores més tard, la qual cosa suposa dotze hores menys en comparació amb els trens convencionals.

Una hora després, des de Canton, va sortir puntualment el segon tren i es preveia la seva arribada a Pequín a les sis de la tarda.

Els combois, que viatgen a una velocitat mitjana de 300 quilòmetres per hora, tenen parades a les principals ciutats de l'interior de la Xina i passen per sis províncies on viu gairebé la meitat de la població nacional, 600 milions de persones. Amb l'obertura d'aquesta línia, la Xina es referma com el líder mundial en l'alta velocitat ferroviària, amb més de 9.300 quilòmetres en funcionament a tot el país.

Va posar en funcionament el seu primer tren d'alta velocitat el 2007. Des d'aleshores, el país ha construït la xarxa ferroviària més gran del món en alta velocitat amb 9.300 quilòmetres en funcionament, xifra que s'espera que es dupliqui el 2020. Però aquest desenvolupament a marxes forçades s'ha vist entelat per greus escàndols de corrupció i de seguretat en els combois.

Una col·lisió entre dos trens d'alta velocitat el 23 juliol del 2011, amb 40 morts i 200 ferits a l'est de la Xina. Un sinistre que va desencadenar una greu crisi política al país. La investigació oficial va concloure que hi va haver “greus errors” en la senyalització, pels quals van ser sancionats 54 funcionaris, entre els quals un exministre de Ferrocarrils.

Abans de l'obertura del nou trajecte d'alta velocitat Pequín-Canton, les autoritats xineses van assegurar que adoptarien mesures per millorar el manteniment i la inspecció de la infraestructura.

“El sistema d'emergència i tot tipus de preparatius es van fer per millorar la capacitat de resposta” en cas de problemes, s'assegurava en una nota del Ministeri de Ferrocarrils. Però les preocupacions persisteixen. Un funcionari del Ministeri dels Ferrocarrils, Xhao Chunlei, declarava la setmana passada al Global Times, un diari proper al Partit Comunista, que els problemes continuen tot i els esforços.

Per a la fabricació dels seus trens d'alta velocitat, la Xina es basa en tecnologia occidental, en particular de la francesa Alstom, l'alemanya Siemens i la japonesa Kawasaki. Però Pequín té ara la intenció de construir i fer-se un lloc en la competència internacional i s'ha adjudicat contractes per a la construcció de xarxes d'alta velocitat a Turquia i Veneçuela.

LES XIFRES

300
quilòmetres
per hora és la velocitat mitjana de l'anomenat tren bala que uneix Pequín i Canton i que ahir va fer el seu primer viatge.
8
hores
triga el tren d'alta velocitat a recórrer els 2.298 quilòmetres que van de la capital a Canton, 12 menys que un comboi convencional.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.