Política

Municipalisme més buit i tutelat

Les comunitats assumiran sanitat i educació en cinc anys, i serveis socials en un any

Mancomunitats i entitats menors tindran tres mesos per retre comptes o desapareixeran

La intervenció és el desenllaç extrem

Després de detallar en prolífiques fitxes de Power Point l'ajust de competències locals, el mateix Montoro va témer que l'ombra de fiscalització espantés els alcaldes de la FEMP, que presideix un batlle popular, el santanderí Íñigo de la Serna. “És un avenç del municipalisme!”, va exclamar Montoro. Aquesta guia conté la lletra petita de la nova llei.

Buidat de competències

Al crit d'“una administració, una competència”, la llei local vol evitar duplicitats i que els ajuntaments afrontin competències impròpies. En sanitat i educació dóna un termini de cinc anys a les comunitats per assumir-les. En els serveis socials, el període és d'un any.

Batlles voluntaris

El límit salarial per als alcaldes de les ciutats de més de 500.000 habitants queda fixat en 100.000 euros, el mateix que cobra ara un secretari d'estat incloent-hi dietes. En ciutats de 300.001 a 500.000 habitants, el batlle passa a cobrar 90.000 euros i, així, en una escala descendent, successivament fins a l'extrem que un alcalde d'un poble de 1.000 habitants no cobrarà res.

12.188 a sou i la resta, no

Dels 68.285 regidors que hi ha a l'Estat, 12.188 (18%) podran tenir dedicació exclusiva i cobrar (32 dels 41 a Barcelona). En municipis de 700.000 a 1 milió d'habitants podran cobrar 25, en els de 50.000 a 100.000 cobraran 15 i en els de 10.000 a 15.000 cobraran cinc.

Menys personal eventual

El nombre de contractats eventuals, que solen entrar i sortir amb cada canvi de govern, es reduirà. El total d'assessors serà de 6.489: en ajuntaments de més de mig milió d'habitants no superaran el 0,7% de la plantilla, i en els de 75.000 a 500.000 no hi podrà haver més assessors que regidors.

Serveis a cost estàndard

Segons els càlculs de Montoro, a la pell de brau prestar un mateix servei pot costar el triple en funció del municipi: 445,44 euros en poblacions de més de 100.000 habitants i 1.220 euros en les de menys de 5.000 habitants. Per pal·liar-ho, la llei fixa un “cost estàndard” de cada servei. Si el cost és superior i és una competència impròpia, el servei ha de ser suprimit. Si el cost és superior i és una competència mínima, les diputacions assumiran els serveis en aquells pobles de menys de 20.000 habitants.

Retre comptes sí o sí

Les mancomunitats i entitats locals menors tenen tres mesos per retre comptes del seu rigor pressupostari. Si no ho fan en els 180 dies pactats, desapareixeran. Un 96% de les entitats locals menors no reten comptes actualment. En agrupacions de municipis no ho fan un 85%, en les mancomunitats no ho fan un 73% i entre les diputacions provincials falten al rigor un 10%.

Intervenció del municipi

L'Estat reforça els interventors locals perquè realitzin un control financer i pressupostari rigorós. Com que les corporacions locals estan condemnades al dèficit zero fins al 2015, la llei té mecanismes de garantia per blindar el compliment de l'estabilitat pressupostària i, en cas extrem, preveu la intervenció directa del municipi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.