cultura

art

Manel Bayo guanya la Biennal amb ‘16 bales per a l'ADAG'

L'artista saltenc ha gravat els noms dels membres de l'Assemblea històrica a cada projectil i n'ha filmat el procés

Una exposició a la Casa de Cultura reunirà a l'abril les 33 obres seleccionades

Per unanimitat, el jurat de la setena Biennal d'Art de Girona ha acordat concedir el primer premi, dotat amb 5.000 euros, a l'artista Manel Bayo (Salt, 1966) per l'obra 16 bales per a l'ADAG, una instal·lació que alterna el vídeo, l'objecte i la poesia visual i que, segons l'acta del veredicte, “integra un referent històric i artístic local (l'Assemblea Democràtica d'artistes de Girona) a un relat d'abast molt més global que faria referència a l'aïllament fàctic de l'individu en la societat contemporània i, també, a les diferents formes que adopta l'obsessió pel control i la seguretat enfront d'un seguit d'amenaces sovint més imaginàries que reals”. L'al·lusió a la tècnica o a la disciplina a la qual pugui adscriure's és del tot supèrflua, en una obra que, a parer del crític d'art i portaveu del jurat Eudald Camps, de fet subverteix els dictats estètics de la mateixa contemporaneïtat i “els posa contra les cordes”.

Així, la imatge gravada de l'artista treballant impàvid al seu taller –un espai bigarrat envoltat de material més aviat suspecte, a mig camí del gabinet de l'orfebre i el pis franc d'un terrorista– no seria sinó una revisió irònica de l'obsessió actual pel procés creatiu, per damunt i tot de l'obra que en resulta, i l'homenatge a l'ADAG pren una dimensió si més no inquietant amb la sola inscripció dels noms dels seus components en uns projectils en realitat mortífers, pulcrament presentats dins una caixa metàl·lica. Bayo, membre de la Nova ADAG, hereva d'aquella plataforma històrica de la Transició, admet que hi ha una certa idea de “matar el pare”. De fet, entre les bales del seu arsenal s'hi compten tres dels seus mestres: Vicenç Huedo, Montserrat Costa i Jaume Faixó, a més de Paco Torres Monsó, Niebla, Carles Vivó, Jordi Gispert o Lluís Bosch Martí. El caràcter “polisèmic” de l'obra premiada és un dels principals valors que li ha reconegut el jurat, amb l'ambivalència d'un homenatge alhora poètic i sinistre. “De vegades, les peces fan feliç l'artista”, va dir Bayo, que tindrà l'opció de fer una exposició individual a la Casa de Cultura com a part del premi.

De moment, del 9 d'abril al 3 de maig la seva peça formarà part de la mostra de les 33 obres de 29 artistes seleccionades d'entre les 396 que concorrien a aquesta edició, quasi el doble que en l'anterior, en què van participar-n'hi 267. El jurat, integrat per Carme Sais, Rosa Gil, Rafael Camps, Pep Aymerich i Eudald Camps, ha recomanat també l'adquisició de sis obres més, les presentades per Isabel Banal, Kenneth Russo, Manu Tintoré, Denys Blacker, Joaquim Cantalozella i Irene Visa, amb una dotació total de deu mil euros. L'èxit de la convocatòria, que ha atret artistes de trajectòries ja sòlides i de totes les disciplines (Camps va referir-se a “un miracle de coincidències”) confirma, segons els organitzadors, la maduresa i el prestigi social i artístic que ha adquirit la biennal.

LA DATA

09.04.13
és el dia que s'inaugurarà
l'exposició de la setena Biennal a la Casa de Cultura, amb 33 obres de 29 autors.

LA XIFRA

396
és el nombre de peces
presentades a concurs, de 125 artistes vinculats a Girona, quasi el doble de l'edició passada.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.