Política

La Via Catalana

L'ANC i Òmnium ja treballen en la logística de la cadena humana de la Diada

Els organitzadors han contactat amb participants de la Via Bàltica, la mobilització que va unir Estònia, Letònia i Lituània el 1989, per prendre'n exemple

De la Via Bàltica a la Via Catalana. De la cadena humana que el 1989 va unir Estònia, Letònia i Lituània a través de 600 quilòmetres a la que ha de recórrer el Principat. De la independència que van aconseguir les repúbliques bàltiques el 1991 a la que busca Catalunya. Aquest és el camí que volen traçar l'Assemblea Nacional Catalana i Òmnium amb la mobilització per la Diada.

Les dues entitats esperen que aquest acte suposi un desencadenant en el procés català en un mes de setembre en què és possible que Madrid hagi tancat definitivament la porta al referèndum, que el TC hagi anul·lat la llei de consultes i que l'asfíxia a les arques de la Generalitat arribi a nivells insospitats. La tensió pot ser màxima. “La marxa de l'última Diada va servir per empènyer la classe política. La cadena té un altre objectiu: proclamar la independència”, argumenta l'organització.

L'ANC i Òmnium ja estan treballant en la logística. La preparació és summament complicada, perquè s'ha de calcular quantes persones es necessiten en cada punt i sobretot s'ha d'evitar que hi hagi buits. Un dels comptes és: una persona, un metre.

De moment, no se n'ha definit el recorregut. Dos exemples: de nord a sud, passant per la costa, la distància és d'uns 400 quilòmetres. I fent un trajecte diagonal, de la Val d'Aran a Barcelona, n'hi ha 320.

Representants d'Òmnium i de l'ANC han contactat amb participants de la Via Bàltica per conèixer els detalls d'aquella cadena. Això sí, hi ha diferències substancials. L'orografia d'Estònia, Letònia i Lituània és més plana que la de Catalunya –el cim més alt d'aquells països és de 320 metres–, i això facilitava el recorregut. El trajecte es va fer seguint una gran carretera, la Via Bàltica, que comunica els tres territoris i Polònia. Aquí, si es volgués agafar l'AP-7 o l'N-II com a referència, els permisos són més difícils de gestionar. No es descarta que l'organització opti per algun GR com a alternativa si es passa per la costa.

Aquella gran protesta es va convocar el 23 d'agost del 1989, coincidint amb els cinquanta anys del pacte entre l'URSS i Alemanya que va fer perdre la sobirania a les repúbliques bàltiques. Els manifestants, un milió i mig, van unir les mans quinze minuts. Un dels que hi van participar va ser Xavier Vinyals, l'actual cònsol honorari de Letònia. En aquells moments, era un jove català “idealista” i independentista que va anar al Bàltic a defensar la llibertat. “La cadena va ajudar a internacionalitzar la causa, com va passar amb l'última Diada”, recorda. Dos anys després, Estònia, Letònia i Lituània van ser independents.

400
quilòmetres
és la distància aproximada entre Alcanar i Portbou. La Via Bàltica tenia una longitud de 600 km.
320
quilòmetres
separen Bausen (Val d'Aran) de Barcelona passant per Manresa.

La memòria històrica de les repúbliques bàltiques

La història de les repúbliques bàltiques no es podria entendre sense la gran cadena humana. Arran d'aquella experiència, els països mantenen contactes fluids a través d'una comissió i celebren actes commemoratius per recordar l'efemèride. En la fotografia es pot veure un mosaic davant de la catedral de Vílnius. És el punt on va acabar la mobilització i es pot llegir stebuklas –miracle– amb referència al que es va aconseguir aquell dia.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.