Política

Gir a l'administració

Experts designats pel govern aposten perquè la reforma de l'administració limiti la feina dels funcionaris a “l'exercici de l'autoritat”

Recomanen externalitzar els serveis basats en tràmits burocràtics o logística

Proposen reduir el nombre de conselleries i crear una macroàrea de pressupostos i recursos humans

Són “canvis profunds”que generaran “resistències”, avança l'informe dels experts

La reforma de l'administració pública serà un gran “repte necessari i urgent” per al govern que la vulgui afrontar i més si segueix els preceptes que recull el primer informe elaborat per una comissió d'experts designats per la Generalitat i que presideix el catedràtic Guillem López-Casanovas. Els experts posen l'administració cap per avall per abordar una reforma que, ja avancen, suposa “canvis profunds en l'statu quo, que previsiblement generaran resistències”. Per això, una condició sine qua non per portar-la a terme és l'existència d'un “lideratge polític del nivell més alt”.

I què proposen? Bàsicament un nou model, que els savis comparen amb l'aplicat a Suècia i Dinamarca, que posi fi al que els experts consideren una administració “massa ancorada en els procediments i poc orientada als resultats” i que es basi en els principis “d'eficiència, transparència i de rendició de comptes amb el ciutadà”. Per això aposten per tocar tots els àmbits de l'administració des de l'organització del govern i la gestió de la feina diària fins a la relació amb els ciutadans i les empreses.

Externalització dels serveis

La comissió proposa avaluar tots aquells serveis que poden ser subjecte d'externalització a partir de la col·laboració de l'empresa privada. En aquest sentit, els experts apunten cap a aquelles tasques administratives que són “de pur tràmit o suport logístic i les d'estricta execució”. És el que l'informe assenyala seguint el criteri “d'internalització de la intel·ligència i externalització del tràmit”.

D'altra banda, els signants de l'informe també apunten cap a una redistribució dels llocs de treball que afectaria els empleats que tenen la condició de funcionari públic i aquells que estan sota el règim de contractació laboral. Als primers se'ls reserven funcions relacionades amb l'exercici de l'autoritat administrativa. Concretament, aquestes tasques de “valor afegit” es limitarien a la “contractació, supervisió i gestió dels serveis públics a través del mercat”.

Els processos de contractació també quedarien capgirats amb la reforma de l'administració. Així, l'informe, en un toc d'atenció als sindicats, aposta per construir un model “equilibrat” de relacions laborals i “despolititzat” dels processos de negociació actuals.

A més de Casanovas, en la redacció de l'informe també han participat Francisco Longo, Carles Ramió, Joan Ramon Rovira i Josep Valor. Actualment la plantilla de treballadors de la Generalitat, una de les més baixes de l'Estat, està formada per 160.000 empleats, 122.000 dels quals són funcionaris, 26.000 són interins i 12.000 laborals.

Ètica i formació

Pel que fa a l'organització de l'administració, el nou model aposta per introduir “codis deontològics de valors i ètica pública” per als empleats públics, així com plans de formació per als directius professionals, la tria dels quals no hauria d'estar sotmesa únicament a la confiança del dirigent polític, segons assenyalen els mateixos experts en l'informe. També proposa plans de formació específics per a la plantilla actual.

L'administració estaria estructurada en dos grans blocs. El primer seria el que avui forma el govern, i que l'informe anomena “principal”, que es veuria afectat per una reducció de conselleries i la creació d'una gran macroàrea amb responsabilitats pressupostàries i de recursos humans. També inclou la presència d'un alt òrgan d'assessorament al president. El segon bloc s'encarregaria de l'execució i hauria de ser el màxim d'autònom possible del poder polític.

Una administració 2.0

Transparència, accessibilitat, participació i rendiment de comptes. Sota aquests principis s'ha de regir la relació entre l'administració i el ciutadà, per a la qual cosa el concepte de “finestreta única”, que fins ara ha imperat en l'administració pública sense que s'hagi acabat d'implantar del tot, ja ha quedat obsolet, segons l'informe. A més de posar fi a la duplicitat de dades per part del ciutadà a l'hora d'establir qualsevol tràmit amb l'administració, la comissió aposta perquè l'usuari tingui un tracte més directe amb els serveis que ofereix el sector públic i pugui participar en la seva definició i avaluació. Per això, l'administració ha de garantir l'execució de qualsevol tràmit mitjançant les eines 2.0 i ha de posar a disposició del ciutadà tota la informació administrativa, així com els costos del servei. Tot i que el govern encara ha d'analitzar l'informe dels experts, els sindicats ja han anunciat una oposició conjunta si finalment s'adopten els suggeriments de la comissió.

Plantilla
El cos d'empleats públics està format per 160.000 treballadors, 122.000 dels quals són funcionaris, 26.000 són interins i 12.000 tenen contractes laborals.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.