Societat

Només l'L9, l'L4 i els FGC del Vallès estaran fets el 2020

El govern català preveu acabar aquesta dècada les obres de metro començades però empantanegades per manca de diners

L'Estat ha d'invertir 4.732 dels 8.100 milions que preveu el nou pla metropolità

Aquesta dècada, el govern català només preveu acabar les quatre grans obres que té empantanegades a la regió metropolitana de Barcelona. I en un escenari encara més restrictiu, no preveu que l'Estat acabi cap de les seves infraestructures pendents de transport públic. Així, l'executiu de Mas acaba d'aprovar el pla director d'infraestructures (PDI) del transport metropolità 2011-2020, que només preveu tenir acabades abans d'aquell any la nova línia L9/L10 del metro, així com les prolongacions de l'L4 entre les parades de la Pau i la Sagrera i les dels túnels de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Terrassa i Sabadell. Són precisament les obres que el govern català ha estat executant els darrers anys i que ha hagut d'anar aturant i retardant en el calendari a mesura que s'engrandia el dèficit pressupostari de la Generalitat. L'executiu considera que el pla és “realista” perquè està “adaptat a l'actual situació econòmica”. En la selecció d'inversions, s'han prioritzat aquelles que tenen més rendibilitat socioeconòmica pel que fa a la relació entre cost i benefici, segons el Departament de Territori i Sostenibilitat. Pel que fa al calendari d'obres dependents de l'Estat, el pla és encara més rigorós i no en preveu cap de finalitzada abans del 2020. Ni tan sols la nova línia de Rodalies a l'aeroport del Prat, que precisament el conseller Santi Vila ha demanat que es comenci a executar aquesta legislatura perquè la Generalitat no podrà portar l'L9 de metro a la terminal T-1 del Prat, com a mínim, fins al 2016. De fet, la majoria d'infraestructures metropolitanes pendents no estaran acabades, però sí començades, al final de la dècada, segons planifica el document: el desdoblament de Rodalies de Montcada a Vic i d'Arenys a Blanes, la nova línia de Castelldefels a Zona Universitària o el nou túnel ferroviari de Montcada.

Encara que es fa un plantejament conservador, el pla deixa la porta oberta a una revisió automàtica per a l'any 2015 “en cas de canvi en la conjuntura econòmica”, una possibilitat que avui no s'albira.

Compromís, però nou retard al mateix temps

La Generalitat es proposa enllestir l'L9 de metro i la prolongació de FGC a Terrassa i Sabadell abans del 2020. És un compromís, però també un nou retard en el calendari d'execució.

Les prolongacions del metro ja no són prioritàries

L'aturada constructora de la crisi també s'aprofita per replantejar prioritats. La prolongació de l'L2 i l'L1 de metro que, abans de la crisi, semblaven imminents, es deixen per la dècada vinent.

La patata calenta del traçat del tramvia

El pla preveu que abans del 2020 comencin les obres per unir les línies de tramvia de Barcelona, però no en dibuixa cap traçat perquè avui no hi ha clara cap alternativa a la Diagonal, la més lògica.

Les reformes de Rodalies, d'aquí a set anys

La Generalitat, en canvi, sí que mana feina a l'Estat a mitjà termini. Al 2020 hauria d'estar fent els desdoblaments, el túnel de Montcada, la línia al Prat, la línia de Castelldefels i els soterraments.

Pla de transport per carretera i intercanviadors

El document introdueix diversos carrils bus arreu de la xarxa viària metropolitana, no només a Barcelona, així com la construcció d'un seguit d'estacions de bus als intercanviadors.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.