Gran angular

Antoni Abad

President de la Cecot

“Ens preocupa molt la manca de qualitat de la democràcia espanyola”

Aquesta crisi ens salvarà pel que suposa de dutxa d'alta pressió
de realisme
Fem propostes al govern estatal però ni les recullen ni expliquen per què
A la llei d'emprenedors li falta ambició i conté detalls que són miserables
Hi ha polítics que pensen que es pot tirar endavant sense tenir una base empresarial
Ens preocupa i és una barbaritat que encara no hi hagi un acord pel dèficit
El procés pel dret a decidir ha de portar a construir un país diferent
de l'actual

Acaba d'encetar el seu tercer mandat al capdavant de la poderosa patronal terrassenca després d'unes eleccions sense oposició que ha guanyat per unanimitat, un fet, però, que per a Antoni Abad “no ha de pressuposar res”. N'agafa de nou les regnes amb “il·lusió renovada”, si bé admet que “seria esperable” que aquesta fos la seva darrera etapa al capdavant de la Cecot.
Després de sis anys de crisi, quina anàlisi fa de la situació econòmica?
Aquesta crisi ens salvarà pel que suposa de dutxa a alta pressió de realisme i que ens porta a parlar d'un nou paradigma que bàsicament és un back to basics, és a dir, recuperar valors com ara l'esforç. La vida pot ser feliç, però fàcil? És que algú ens ho va explicar així?, o encara pitjor, és que algú s'ho va creure? Si m'atreveixo a donar algun consell, aquest és que cal posar més risc a la vida.
És ara el moment d'arriscar?
Sí, però això no vol dir que tothom hagi de llançar-se a fer empresa, cadascú que ho faci en les seves aspiracions personals i professionals. L'altra cara d'assumir que un personalment ha de posar més risc a la seva vida és ser respectuós i generós davant els revessos professionals i empresarials dels qui fracassen. Hem de ser capaços col·lectivament de brindar ràpidament una segona o una tercera oportunitat.
Amb un 26% d'atur no resulta fàcil fer creïble que hi pugui haver una segona oportunitat per a tothom.
Al projecte de llei d'emprenedoria no s'hi ha incorporat una figura per donar sortida a l'economia submergida i això és una absoluta equivocació i especialment en termes d'equiparar Espanya amb la Unió Europea, on molts països s'han dotat ja d'aquest marc i amb resultats d'èxit. A França, per exemple, més d'1,1 milions de persones han regularitzat la seva activitat. Això és molt important perquè a més corregiríem unes estadístiques que avui ens juguen molt a la contra.
És una qüestió de manca de voluntat política?
En aquest cas qui porta la iniciativa és el govern espanyol i, com ja és habitual, no et donen raons ni explicacions. Com a interlocutors del govern des de la Cecot els hem fet propostes de mesures que ja han funcionat en altres països europeus, però després tot queda en res i no et donen cap argument. És que són persones que no escolten i que no han treballat mai en una empresa? Quan ens queixem que falta qualitat a la democràcia espanyola aquest n'és un bon exemple.
Decebuts, doncs, amb aquest primer paquet de mesures de reactivació del govern de Rajoy?
Conté elements clarament positius però amb una feblesa i amb una falta d'ambició enormes, fins i tot amb petits detalls que són bastant miserables com per exemple el tema dels business angels. El text diu que si aquests inversors es dedueixen el tram de l'IRPF autonòmic després no ho podran fer en l'estatal, això ja és batalleta política que no porta enlloc. Quan l'any que ve vagi a explicar aquestes condicions al congrés europeu de business angels, els meus col·legues no ho entendran.
Al Regne Unit el govern de David Cameron ha fet una aposta molt evident pels incentius als inversors privats perquè entén el valor que tenen en la regeneració del teixit empresarial i en la creació d'ocupació. En canvi aquí passa tot el contrari, fins i tot arriba un moment que a la classe política li has de recordar que les administracions no sobreviuran mai si no hi ha una base empresarial que és la que genera riquesa i ocupació. Encara n'hi ha molts que viuen en un món màgic i es pensen que sols podrien tirar endavant i generar recursos per pagar-se el sou.
En aquest escenari vostè veu, com el govern, que el 2014 pot tancar-se ja amb un PIB positiu o s'acosta més a la tesi de l'FMI que allunya la recuperació al 2015?
El que ens preocupa és que si hi pot haver algun inici de consens que el 2014 l'economia espanyola no caigui, això a la gallega s'interpreti com que el que ha de passar és que arribi l'any que ve. El que diem els empresaris és que com que tot això es tan feble el que hem de fer és aprofitar molt el 2013 en el sentit de fer nova legislació business oriented, i alhora treure la que sigui innecessària. En definitiva, no fer d'Espanya una excentricitat dins la UE.
Com invertir aquesta situació?
Posats a enfocar, ens sembla que el principal problema de l'economia espanyola és la falta de qualitat de la seva democràcia. Això és molt transcendent perquè el bon funcionament de les institucions polítiques i públiques és un element de confiança que ajuda a l'activitat econòmica positivament. Un país amb poca independència de poders i un país amb un nivell general educatiu baix encara que voti potser és poc democràtic. Des de fora, tristament, ja fa molt de temps que deuen tenir la radiografia feta, però internament ara és un moment molt baix, hi ha d'haver una reacció immediata.
Quina?
En el tema de partits caldria revisar el seu finançament i transparència, però també és una qüestió de rotació perquè parlem molt de càrrecs electes amb mandat limitat però potser també s'ho haurien d'aplicar els partits polítics. Un segon bloc seria la llei electoral i establir més llistes obertes, i un tercer tema, que és verge a la democràcia espanyola, seria el retiment de comptes, un punt que els empresaris tenim ja assumit des de fa dècades. I com a quart element, la modernització de la funció pública.
Està tocat el lideratge de Mariano Rajoy pel cas Bárcenas?
Vivim un moment en què tots s'esquitxen i en què a l'adversari polític el fan enemic, el tema és que tant la presidència del govern com el líder de l'oposició estan contínuament generant sospites sobre l'altre, la política cada vegada està més desprestigiada al carrer. Des de la Cecot creiem que la política és important, però necessitem menys i millors polítics, i més ben retribuïts.
Cal també un punt d'autocrítica entre els empresaris arran dels casos de finançament il·legal a partits?
Hem de fer autocrítica en dos aspectes. Un, els empresaris i la societat civil en general hem deixat que la política es miri per sobre la resta de la societat. Hi ha un punt de reverència herència de la Transició que no es correspon amb el que passa als països avançats. L'altre, és un tema absolutament minoritari, de negocis se'n fan milions cada dia i sense cap connotació negativa, però sembla que alguns han trobat normal temptar i altres deixar-se temptar.
En tot cas, aquest no és només un tema de dimissions, hi ha d'haver conseqüències, no es pot arruïnar un país o una caixa d'estalvis i que no passi res.
Hi hauria d'haver més polítics i antics gestors de caixes a la presó?
No m'atreveixo a desitjar la presó a ningú però sí que hi hauria d'haver més repercussions, de la mateixa manera que quan l'empresari no encerta en les seves decisions això té greus conseqüències en el seu patrimoni i fins i tot en la seva salut.
Els preocupa que la Generalitat esgoti l'any sense pressupost?
Ens preocupa i molt, és una situació realment dolenta per a Catalunya, per a les seves persones i, per descomptat, per a les seves empreses, però la conclusió del missatge no és pressionar el conseller Mas- Colell sinó pressionar perquè hi hagi clarament definida l'última línia del pressupost. I un cop es conegui aquesta ultima línia aleshores ja demanarem rapidesa al govern català. És una barbaritat que encara no hi hagi un acord pel dèficit.
La Cecot va participar en la reunió del Pacte pel Dret a Decidir. Estaran al costat del govern català fins al final en aquest tema?
Estarem en el procés representant els interessos empresarials perquè formem part d'aquesta societat. En aquest moment hi hem d'estar expressant de la manera més constructiva i positiva el que necessitem per tenir un país més business oriented i del qual es derivarien unes administracions més business friendly.
La independència seria positiva des d'un punt de vista empresarial?
En això som molt racionals. O el procés perquè Catalunya sigui un nou estat és l'oportunitat per escriure un marc amb base zero i per tenir un país diferent de l'actual o els empresaris hi tindran un interès relatiu.
La decisió de Foment del Treball de no assistir a la reunió ha generat tensions internes?
A Foment hi ha hagut un debat posterior a la trobada i ja ha dit que estudiarà la seva incorporació, però en tot cas el que és malintencionat per part d'uns i potser pecar d'innocència per part d'altres és fer sinònim d'independència el Pacte pel Dret a Decidir. Les consultes i referèndums són elements estructurals de qualitat democràtica i sembla que es parli de l'independentisme com si volgués dir que et consulto una vegada i després m'oblido de tu com a ciutadà.

Un ministre al Vallès

Antoni Abad inicia el seu tercer mandat al capdavant de la Cecot amb la certesa que aquest cop tampoc tindrà gaires ocasions per fer d'amfitrió al ministre d'Indústria espanyol. “Tenint en compte el pes que tenen els dos Vallès en el global de la indústria, s'hi hauria de passar entre una setmana i deu dies al mes”, diu amb un to entre la ironia i l'exigència. Aquest distanciament dels polítics de Madrid de la realitat, es lamenta Abad, es repeteix cada divendres a les reunions del Consell de Ministres, “on es legisla pensant més en les molt grans empreses, que són la minoria, que no pas en la pime”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.