Infraestructures

Els vols de Girona de Ryanair perden ocupació

L'aerolínia perd uns sis viatgers per trajecte

La pèrdua del vol a Madrid i el trasllat de bones rutes al Prat no s'ha compensat amb les 10 noves, amb menys viatgers

Després de tancar l'any passat –el quart consecutiu de caiguda– per sota dels tres milions de passatgers per primer cop des del 2004, l'aeroport de Girona està continuant aquest any la davallada. Fins al juliol, van passar per les instal·lacions de Vilobí 1.491.008 passatgers en vols comercials regulars, un 3,8% menys que en els primers set mesos del 2012. Tenint en compte que el nombre global de vols s'ha mantingut –fins i tot ha pujat un xic–, és clar que l'ocupació dels avions ha caigut. Concretament un 4%: si l'any passat la mitjana fins al juliol va ser de poc més de 137 persones per vol, aquest any no arriba a les 132.

Aquest descens en ocupació es concentra en Ryanair, ja que la resta de companyies –molt més minoritàries– han aconseguit millorar el nombre de passatgers per vol. L'aerolínia irlandesa, que acapara el 94% dels passatgers de l'aeroport gironí, ha baixat lleugerament la quantitat de vols, però la davallada ha estat més forta en passatgers. Així, l'ocupació dels seus avions ha passat de 138 persones per vol –un 73% d'ocupació– els primers set mesos del 2012 a no arribar a les 132 –un 70%– aquest any. La companyia fixa en un 75% el llindar en què les rutes li són rendibles. En el cas del juliol, un dels mesos forts de l'any, el descens ha estat semblant: la mitjana ha estat de 149 persones, lluny de les 156 de l'any passat. El 2009, 2010 i 2011 les xifres d'ocupació de la companyia a Girona havien estat al juliol al voltant de les 159 persones i, en els primers set mesos, de 142. El descens més fort en ocupació, doncs, és enguany.

Un dels motius principals de la caiguda és lògicament la crisi, però també ho són la pèrdua l'hivern passat del vol a Madrid –la ruta amb més passatgers l'any passat– i la supressió aquest estiu de quatre rutes –traslladades al Prat– que no s'ha vist compensada amb les deu noves connexions, que estan tenint molts menys passatgers. Ryanair va decidir passar al Prat els vols a Bolonya –la tercera ruta amb més passatgers l'any passat–, a les ciutats marroquines de Fes i Nador –les que tenien millor ocupació, junt amb Marràqueix, que es manté– i a Torí, un dels clàssics de l'aeroport gironí però que tenia resultats fluixos. A canvi, ha incorporat deu noves connexions, la meitat amb països nòrdics, que no estan funcionant tan bé.

Pitjors i millors

Com l'any passat, les rutes en què l'aeroport de Girona és més emissor que receptor de turisme són les que presenten pitjor ocupació: Venècia, Eivissa, Palma i les rutes amb Sardenya –l'Alguer i Càller–, on també hi ha una gran oferta de vols i això fa baixar l'ocupació. A més, aquest any també hi ha a baix del rànquing la nova ruta d'Oslo i Colònia.

A l'altra banda, les rutes amb millor ocupació són Tallinn i Bratislava, seguides de Marràqueix. A més del bon funcionament de les dues noves rutes amb Finlàndia –Lappeenranta i Tampere–, cal remarcar els alts índexs de dues connexions poloneses, Rzeszów i Gdansk.

LA XIFRA

132
passatgers
de mitjana han tingut els vols de Ryanair de gener a juliol. L'any passat eren 138 i els anteriors, 142.

Transavia suma passatgers tant a Amsterdam com a Rotterdam

Transavia –la segona companyia en viatgers i vols, tot i només operar a l'estiu– ha sumat passatgers en les seves dues rutes. En el cas d'Amsterdam l'augment s'ha produït tot i haver-hi un xic menys de vols. Així, l'ocupació s'ha disparat fins a gairebé 156 persones –els primers set mesos del 2012 va ser de gairebé 142–. Pel que fa a la ruta de Rotterdam, en què s'ha mantingut el nombre de vols, l'ocupació ha pujat de 132 a 135 aproximadament.

Wizz Air millora les xifres de Kíev i llança amb èxit la ruta de Bucarest

La companyia Wizz Air està aconseguint aquest 2013, tot i la crisi, sumar passatgers en la ruta a Kíev –amb dos vols setmanals a l'hivern i tres a l'estiu– i ha llançat amb bons resultats aquest estiu una nova connexió bisetmanal amb Bucarest. Concretament, els vols a Kíev han passat de tenir una mitjana de gairebé 139 passatgers els primers set mesos del 2012 a 149 aquest any, i l'enllaç amb Hongria, llançat al juny, en té de moment gairebé 151.

Bons registres de Thomas Cook i Jet Air, i descens de Jet Airways

La nova ruta de Thomas Cook amb Brussel·les llançada a l'abril va transportar fins a final de juliol 4.670 viatgers (una mitjana de 83 per vol). Amb la seva competidora, Jet Air, van viatjar a Brussel·les des del maig 5.769 viatgers (96 per vol, tres més que al mateix període del 2012). En canvi, Jet Airways ha perdut ocupació en la ruta amb Belgrad, tot i reduir els vols. Entre juny i juliol va tenir 2.331 viatgers, gairebé 123 per vol (gairebé 130 el 2012).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.