Opinió

La contraportada

Una escola entre tots

L'escola L'Amistat de Figueres fa deu anys que funciona com a comunitat d'aprenentatge, basada en la interacció entre alumnes, mestres i pares

“L'aprenentatge no depèn només de l'escola, sinó també de l'entorn. Si aquest és favorable, els èxits escolars estan pràcticament garantits”, explica Joana Rodríguez, directora de l'escola d'educació infantil i primària L'Amistat de Figueres. Aquest centre, que enguany celebra el desè aniversari, és el primer de les comarques gironines que va apostar pel model de comunitat d'aprenentatge, que es basa en la interacció entre els alumnes, els mestres, els pares i voluntaris, gràcies a un diàleg igualitari entre tots els membres de la comunitat educativa.

Aquest sistema permet, per exemple, que els alumnes puguin proposar temes que els agradaria estudiar a classe, que els mestres inclouen als estudis, sense deixar el currículum educatiu de la Generalitat. Una de les propostes que van fer els alumnes l'any passat va ser estudiar els grafits, temàtica que es va incloure a l'assignatura de socials, i que va acabar amb la realització d'un grafit a l'escola junt amb alumnes voluntaris d'un centre de secundària de la ciutat.

L'Amistat fomenta el diàleg en les assignatures, per mitjà del treball en equip, de grups interactius i del foment de la capacitat d'argumentar dels alumnes. Així, explica la directora, “es desenvolupa la seva autoestima i se'ls prepara per a la vida”. El centre dedica una dia per setmana a fer assemblees en què es reuneixen els alumnes de cada classe i, moderats per un professor, exposen dubtes i problemes per trobar solucions entre tots. “Ens sentim molt escoltats”, diuen la Sandra i la Borislava, alumnes de cinquè. “Podem proposar moltes coses i, si es pot, les fem realitat”, hi afegeix l'Isaac.L'Amistat treballa segons el model del psicòleg Howard Gardner, tractant globalment els tipus d'intel·ligència, com ara matemàtica, la interpersonal, la lingüística, l'espacial o la musical. “Tractem l'infant com a ésser global. La participació activa dels alumnes és el que dóna sentit a l'aprenentatge”, diu la directora.

Les activitats estan organitzades per cinc comissions formades per pares i mestres de l'escola: la d'aprenentatge, que organitza activitats extraescolars; la de voluntariat, que canalitza els voluntaris que van a ajudar a l'escola; la de comunicació, que ha portat a L'Amistat personatges empordanesos de renom com ara Juanjo Bosk o Tomàs Mallol; el comitè d'ambientació del centre i, finalment, la comissió de festes.Per celebrar el desè aniversari, l'Amistat ha organitzat nombroses activitats, com l'espectacle El cicle vital, que van interpretar els alumnes de sisè el dimecres passat a La Cate de Figueres.

L'Amistat va agafar el model de comunitat d'aprenentatge del País Basc, on aquest tipus de centres són més populars.A Catalunya, aquest model també s'està implantant lentament, sobretot a Barcelona. A més, la Comissió Europea ha iniciat el projecte Includ-ed, que investiga l'educació escolar i fomenta les comunitats d'aprenentatge. El dia 21 de juny, a les vuit del vespre, Ramón Flecha, investigador principal d'aquest projecte, farà una xerrada en relació amb aquest tema a La Cate de Figueres.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.