Una aplicació al mòbil permetrà als sords fer servir el 112
Uns pictogrames permeten alertar d'una emergència
La innovació dóna seguretat al discapacitat auditiu
El Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 Catalunya, Telefónica i la Federació de Persones Sordes de Catalunya (Fesoca) van signar ahir un conveni de col·laboració per posar en marxa una aplicació per a telèfons intel·ligents que permet la comunicació de ciutadans sords amb el telèfon 112 en cas d'emergència.
L'aplicació, desenvolupada per Telefónica, pionera a l'Estat espanyol i ja operativa --la distribució es du a terme a través de la Fesoca i del seu web, així com de les 32 associacions de sords federades a l'entitat--, està disponible en català i castellà, i es basa en pictogrames que recullen les emergències més comunes, i també inclou vídeos amb un intèrpret en llengua de signes catalana i està previst afegir també vídeos en llengua de signes castellana.
Els pictogrames es classifiquen en tres apartats: policia, bombers i emergències mèdiques, que al seu torn indiquen situacions com maltractaments, agressions, incendis, robatoris, accidents domèstics i problemes sobtats de salut; i cada pictograma recull consells per minimitzar el risc mentre arriben els serveis d'emergència.
L'usuari pot tenir ja registrades o omplir en aquell moment les seves dades personals (nom, edat i sexe), de salut (si té alguna discapacitat, pren medicació o té al·lèrgies) i sobre a quin conegut cal avisar en cas d'accident. Quan utilitza l'aplicació, l'usuari és localitzat des del sistema 112.
El president de Fesoca, Antonio Martínez, va destacar que es tracta d'un “pas essencial i enorme” per al col·lectiu de persones sordes de Catalunya --que es calcula que és d'unes 27.000–, perquè dóna autonomia, tranquil·litat i seguretat a nivell personal.
El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, va emmarcar la iniciativa en la voluntat del govern d'avançar en la integració dels col·lectius amb alguna discapacitat.