Economia

La Cambra de Palamós reclama que el port pugui importar cereals

La Cambra palamosina tramet al govern de l'Estat la demanda de la indústria càrnia

La inspecció de productes vegetals seria una solució provisional mentre no s'assoleixi el punt fronterer

No caldria una dotació fixa de personal per fer les analítiques

La Cambra de Comerç de Palamós ha traslladat al govern de l'Estat la reivindicació que el port palamosí pugui començar a importar cereals i altres mercaderies vegetals destinades al consum humà. La reivindicació, que prové del sector porcí de les comarques gironines, donaria resposta a la demanda real de matèries primeres per elaborar pinso per alimentar el bestiar, segons va justificar ahir el president de la cambra baixempordanesa, Xavier Ribera.

Fins ara, el gran port importador de cereals a Catalunya és el de Tarragona, de manera que els ramaders gironins han de sufragar unes despeses de quilometratge addicional per terra que des de Palamós serien molt inferiors, fet que suposaria una injecció de competitivitat per a la indústria càrnia de la demarcació.

L'activitat mercant al port palamosí no ha parat de créixer en els últims anys (el 2013, per exemple, es van moure 260.000 tones, un 20% més que l'any anterior), però només s'hi poden carregar i descarregar mercaderies alienes a la cadena alimentària, com ara la biomassa, la pasta de paper, el mineral de barita o el ciment.

El gran anhel del municipi i de la resta de l'empresariat gironí és que el port de Palamós disposi d'un punt d'inspecció fronterer (PIF), que també serveixi de porta d'entrada i sortida de l'espai Schengen, de lliure circulació de persones i mercaderies entre els estats membres de la Unió Europea. El Ministeri de l'Interior ha ajornat aquesta demanda, com a mínim, fins l'any vinent, però Ribera argumentava ahir que el control de carregaments de cereals o altres mercaderies vegetals ja es podria fer sense inversions gaire costoses ni una dotació permanent de personal, que és un dels obstacles que darrerament addueix el govern espanyol.

Solució provisional

Sense deixar de banda la reivindicació del PIF, que continua sent la gran prioritat de la Cambra de Palamós, el seu president explicava ahir que el control dels carregaments de cereals podria ser una solució transitòria: “Els veterinaris i tècnics del ministeri es podrien desplaçar puntualment”, dins dels itineraris marcats d'inspeccions que ja duen a terme sobre el terreny.

Ports de la Generalitat, de fet, ja disposa d'un espai i ha reservat els recursos per construir l'edifici en què es farien les anàlisis de les mercaderies extracomunitàries, però la partida econòmica no s'activarà fins que l'Estat hi doni el vistiplau.

La recepció de productes vegetals seria, per Ribera, una bona manera de potenciar una mica més l'activitat mercant del port, amb activitats que no suposin un impacte excessiu per coexistir, al mateix moll comercial, amb el moviment de passatgers creueristes durant la temporada d'estiu.

LES XIFRES

260
tones
de mercaderies van entrar o sortir del moll comercial del port de Palamós l'any passat.
20
per cent
va créixer l'activitat mercant de la infraestructura, en comparació de l'any 2012.

El darrer ‘cop de porta' a la frontera Schengen

El traspàs del port de Palamós a la Generalitat, en la dècada dels vuitanta, va suposar la seva sortida de la xarxa d'infraestructures estatals d'interès general i la pèrdua de la facultat que s'hi expedissin visats. Tot i això, les reiterades demandes que l'empresariat, els ens locals i els partits catalans han fet des d'aleshores per resoldre el greuge encara no han donat fruit. L'any 2005 el govern estatal del PSOE es va comprometre a estudiar la viabilitat del PIF, però l'any 2011, en abandonar el poder, no s'havia assolit cap avenç. El govern popular, tot i la darrera promesa de trobar una solució provisional, feta pel ministre de l'Interior, Jorge Fernández Díaz, durant la campanya electoral dels darrers comicis al Parlament, tampoc no s'ha materialitzat. Un any després, el mateix ministre va donar el darrer cop de porta en ajornar qualsevol novetat fins a final de la legislatura espanyola, el 2015. Fernández Díaz va posar com a excusa les objeccions que alguns estats membres estaven posant a la lliure circulació de persones, barrejada amb el debat sobre la immigració irregular. L'altra qüestió recurrent és la manca de recursos humans per a la nova duana, un problema derivat de les restriccions que el mateix govern del PP ha posat a la contractació de nous treballadors públics per mirar de contenir el dèficit i l'endeutament de les administracions.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia