Educació

Educació

Fusta per al Gegant del Rec de Salt

L'AMPA de l'escola planteja al govern la construcció de mòduls hexagonals per rellevar els barracons

Pares i mares escullen cobertes enjardinades per rebaixar la temperatura, cosa que Ensenyament no preveu

Les famíliesajudaran a construir l'escola, amb la qual l'Ajuntament donarà feina a aturats del municipi

Mòduls de fusta hexagonals establerts sobre pilots i sense moviments de terres. És una de les característiques del projecte d'autoconstrucció de l'escola Gegant del Rec de Salt, que ha plantejat l'associació de mares i pares (AMPA) . Les famílies del centre volen substituir els barracons on hi ha ara els alumnes de primària (dues línies des de primer curs a cinquè i una a sisè) i han proposat un innovador projecte bioconstructiu o d'autoconstrucció, que la Generalitat està estudiant.

L'AMPA del Gegant del Rec ha utilitzat el projecte final de carrera de l'estudiant d'arquitectura de la UdG Pau Ristol. Proposa mòduls hexagonals (i no rectangulars) amb aïllants de suro i cel·lulosa, i parets de fang o calç perquè transpirin, destaca el vocal de l'AMPA Jaume Borràs, que és arquitecte tècnic i professor associat de la Universitat de Girona (UdG).

El projecte preveu que els mòduls siguin de seixanta metres quadrats. L'edificació, reversible i reutilitzable, seria de fàcil trasllat. L'espai hauria de ser “respectuós amb l'entorn natural i exemple d'una nova cultura de la sostenibilitat i el consum de recursos del planeta”, segons s'explica en la proposta de les famílies.

Una forma “totalment nova”

L'AMPA projecta una coberta enjardinada per rebaixar la temperatura de l'interior i i el nivell de CO². De tota manera, la direcció general de Centres Públics de la Generalitat no veu de bon ull aquesta possibilitat, tal com admeten Borràs i el regidor d'Educació de l'Ajuntament de Salt, Robert Fàbregas (CiU). “És una forma totalment nova de construir i, per això, la Generalitat ho està analitzant amb deteniment”, assenyala el regidor.

Tant l'arquitecte tècnic i membre de l'AMPA com el responsable municipal d'Educació coincideixen que els materials i el mètode de construcció hauran de rebre l'aprovació del Departament d'Ensenyament. “A Vila-seca s'està acabant una escola de fusta, que prové del País Basc i que és acceptada per la normativa”, assenyala Borràs. A Santa Eulàlia de Ronçana (Vallès Oriental), es va fer una escola bressol de bioconstrucció, que ara està tancada. Fàbregas admet que experiències en llars d'infants no són equiparables al projecte de Salt. “Una escola bressol no és el mateix que una escola.”

La construcció seria per fases –indica el representant de l'AMPA–, i la il·lusió dels pares és que l'any que ve hi hagi, com a mínim, un mòdul nou (amb espai per a dues classes). Perquè això sigui possible, la Generalitat ha de donar el vistiplau perquè la UdG, l'Ajuntament de Salt i les famílies del centre signin el conveni per a la construcció. La UdG seria l'ens encarregat de fer l'avantprojecte detallat per fases i per costos.

L'autoconstrucció de l'edifici en el lloc dels barracons –els alumnes d'infantil tenen un edifici propi– té un component social, que l'AMPA i l'Ajuntament de Salt ja han posat en comú. Mitjançant l'oficina municipal de contractació, persones sense feina ajudarien a construir l'edifici gràcies, entre d'altres, a ajuts provinents d'Europa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia