Successos

Seguretat

Pegats mortals

El jutjat investiga la mort d'un veí de Girona que tenia enganxats a l'esquena rasurada 15 pegats de morfina per al dolor

L'opiaci es dispensa amb recepta especial

El que fa aquest analgèsic i anestèsic
és que el pacient s'oblida de respirar

El jutjat número 3 de Girona investiga les estranyes circumstàncies de la mort d'un veí de la ciutat de 50 anys, d'origen indi i de cognom Singh que va ser trobat mort al seu habitatge, aparentment per causes naturals, però a l'hora de fer-li l'autòpsia es va descobrir que tenia enganxats a l'esquena 15 pegats per al dolor, Fentanilo, un medicament que es recepta amb comptagotes i amb recepta especial per la perillositat que comporta, i que molt probablement va causar-li la mort per sobredosi.

La víctima va ser trobada morta al llit de casa seva el matí del 17 d'abril. El cas, en ser un mort sobtada, es va considerar judicial però es va activar l'anomenat codi 60, i l'aixecament es va fer només amb la presència de la policia, sense la presència de la comissió judicial, perquè tot apuntava a una mort per causes naturals. Però quan l'home va ser a la sala d'autòpsies li van treure el pijama, el van girar i llavors els forenses van descobrir que tenia l'esquena afaitada i que hi duia enganxats fins a 15 pegats de Fentanilo, un opiaci analgèsic i anestèsic 81 cops més potent que la morfina. A falta dels resultats definitius de les mostres que s'han enviat a analitzar, els pegats es perfilen com els causants de la mort per sobredosi. En vista dels resultats de l'autòpsia, el jutjat que estava de guàrdia ha obert una investigació per aclarir qui va aplicar els pegats a la víctima i d'on van sortir, ja que el Fentanilo és un medicament que les farmàcies només dispensen amb recepta i ha de ser una recepta especial. Tot fa suposar que la víctima no es va posar els pegats ell tot sol, ja que algú li havia d'haver rasurat l'esquena per enganxar-los-hi i era difícil que això ho fes un mateix. Se sap que, hores abans de la seva mort, l'home havia anat al dispensari perquè tenia dolor en un braç i se li va dispensar Voltaren injectat. Ara el jutjat intenta aclarir com va ser que acabés amb una sobresaturació de pegats per al dolor a l'esquena i si hi ha responsabilitats d'algú en la seva mort. Els investigadors es decanten per la teoria que es pugui tractar d'una mort accidental o, si fos un homicidi, un homicidi involuntari, a causa de la ignorància, per no conèixer bé els resultats letals que es poden derivar de l'aplicació dels pegats sense control.

No és el primer cas d'una persona que acaba morta després de posar-se un pegat per al dolor. El 20 de juliol del 2010 un veí de Maçanet de la Selva de 41 anys, Hugo Abel Morales Schultze, va morir a l'hospital Josep Trueta, on va ingressar, ja moribund, cinc dies abans, després d'haver-se aplicat un pegat per al dolor de 50 mcg/h de Fentanilo. Morales se'l va aplicar al clatell sense cap mena de prescripció mèdica després que una dona gran a la qual ajudava en les feines de l'hort li digués que anava molt bé per al dolor. Un cosí de Morales, Gregori, que vivia amb ell, també es va aplicar un pegat al braç, però se'l va arrencar quan va notar uns marejos i després de vomitar. En aquest cas també es va relacionar la mort amb l'aplicació del pegat i es va obrir una investigació judicial però al final es va arxivar perquè les proves en sang no van poder detectar la presència de Fentanilo. Els experts recalquen que, a causa de l'elevada potència, la dosi aplicada és molt petita i per això és difícil de detectar-la en sang. Però els especialistes compten que en el cas del veí de Girona detectaran les analítiques, ja que 15 pegats representen una dosi elevadíssima.

“El que fa el Fentanilo és que el pacient s'oblidi de respirar”, explica de manera planera un especialista mèdic, que afegeix que per aquest motiu els pacients que estan sota els efectes d'aquest medicament durant les operacions se'ls ha de fer respirar artificialment. Fins fa uns anys, el Fentanilo només existia en el format d'ampolles per ser administrat per via intravenosa, però ara s'expedeix també com a pegat d'aplicació cutània. Hi ha paquets amb pegats de
12 mcg/h, de 25 mcg/h i de
50 mcg/h. Els prospectes mèdics deixen molt clar que només es poden expedir a través de la recepta especial per a estupefaents i que poden causar “problemes respiratoris greus o fins i tot mortals”. La llista d'efectes secundaris és llarga (depressió respiratòria, rigidesa toràcica, bradicàrdia, hipotensió, nàusees...) i també les contraindicacions, en què figura el consum d'alcohol.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia