Urbanisme

Sis anys patint al parc Central

El govern municipal té una reunió el 10 de setembre amb Adif per desencallar la reposició de la llosa

Lamenten les incògnites i reclamen que es compleixin els compromisos amb la ciutat de Girona

L'equip de govern amenaça de prendre decisions dràstiques

El 18 d'agost del 2008 quedava tallat el trànsit pel carrer Rafael Masó, que travessava tot el parc Central i unia el sector de la plaça d'Europa amb la plaça Poeta Marquina. Ara, sis anys després d'aquell tall que va suposar l'inici oficial de les obres del TAV, la imatge és molt diferent de la que s'imaginaven que tindria el parc Central un cop passat aquest temps.

Una mirada aèria des de l'estació del tren convencional permet veure com el parc Central continua empantanegat i Adif no acaba de definir un calendari clar per a la reposició de tot l'espai que permeti posar fi a aquestes llargues i molestes obres que han patit els veïns i els comerciants del sector. Des del principi dels treballs, aquell llunyà 2008, s'han anat donant nous calendaris en reunions o audiències públiques, però en gairebé cap cas s'han complert. L'obra estava estimada en uns 33 mesos i ara, amb el doble de mesos transcorreguts, ningú posa la mà al foc que la reposició de la llosa estigui acabada a final d'any, com així ho ha traslladat Adif al consistori en les trobades que han mantingut.

Malfiança i reunió

Ni el govern municipal, principal interlocutor amb els responsables de l'obra, té un calendari definit. El responsable del projecte ferroviari i regidor d'urbanisme, Carles Ribas, avança que conjuntament amb l'alcalde, Carles Puigdemont, tenen concertada una reunió a Madrid el dia 10 de setembre amb el president d'Adif per “desencallar” la reposició final de la llosa del parc Central, que permeti recuperar l'espai per a la ciutat, així com executar el projecte previst a la zona nord de plaça d'Europa, on ha de retornar l'escultura d'Andreu Alfaro Per Europa, que ara es troba a la rotonda de la Devesa. Tot i la trobada prevista, Ribas admet que des del consistori “hi ha la sensació que des de 600 quilòmetres de distància es veu molt còmode la situació a Girona”. La paràlisi que ha provocat el conflicte judicial i la detenció de dirigents de l'ens públic no és excusa per l'equip de govern, “perquè una empresa d'aquestes dimensions ha de poder recuperar-se en dos mesos i mig”.

Decisió dràstica

Ribas espera portar bones notícies de la trobada a Madrid amb dirigents d'Adif i responsables del Ministeri de Foment, però ja adverteixen que si no és així “l'Ajuntament haurà de prendre accions i decisions dràstiques”. El responsable municipal del projecte ferroviari considera bàsic “el compromís d'Adif que posarà els mitjans necessaris per completar l'obra de sobre la llosa d'aquí a final d'any”.

El consistori ja ha assumit una zona d'obres del parc Central que estava situada a l'interior de les tanques d'obra amb la intenció de passar després la factura a Adif i no endarrerir més l'obra.

En aquests sis anys, tot just fa un parell de setmanes els veïns han vist recuperar l'espai de la font i palmeres a tocar de l'Estació Jove i la zona nova de jocs infantils. La reurbanització del carrer Josep Maria Gironella i de la plaça d'Europa són els únics que la ciutat ha recuperat en aquests sis anys. El govern municipal pretén que Adif converteixi en espai verd tota la zona del pou d'atac de la tuneladora al mas Xirgu i una millora de l'asfaltat del carrer Oviedo, que es va utilitzar com a entrada i sortida de camions, però són projectes ara en suspens.

LES DADES

278
milions d'euros
és el cost que ha suposat l'obra de l'estació i confecció dels túnels per al TAV.
72
mesos
han passat des de l'inici de les obres al parc Central el 2008; la previsió era que duressin 33 mesos.
2,3
milions
d'euros inverteix el consistori per fer zones adjacents a l'obra del TAV que Adif no ha volgut assumir.
4
mesos
és el temps que hauria de quedar perquè el parc Central quedés alliberat si es complissin els compromisos.

Les obres municipals avancen al ritme previst

Les obres que assumeix l'Ajuntament de Girona van a bon ritme, segons explica el regidor d'urbanisme, Carles Ribas. Els treballs al sector del carrer Bisbe Sivilla ara ja se centren al tram a partir del carrer Ibèria, en especial en el tram més proper al passeig d'Olot, on aquests dies es refà la vorera d'un dels costats. La part més propera a la llosa s'està executant amb un gran moviment de terres, ja que aquest sector anirà gairebé tot destinat a espai de zona verda.

Cal tenir present que el consistori ha decidit ampliar la seva zona d'actuació per evitar més demora i també executarà tota una franja entre la zona de parc de Bisbe Sivilla i la zona de la llosa de l'estació. En aquesta franja s'hi preveu fer un pas ampli per a vianants i un carril bici. Un element important també és una corrua d'arbres que els veïns van sol·licitar que fossin de creixement ràpid per fer de barrera acústica amb l'estació del tren convencional i també de pantalla visual cap als diverses elements que seguiran al parc Central. Tot el sector de Bisbe Sivilla es preveu que estiguin acabat a l'octubre. Al setembre es preveu retirar tanques a la plaça Joan Brossa perquè retorni a l'ús ciutadà. Abans però els operaris hauran d'executar una zona verda a tocar de l'estació d'Olot. L'altra zona en obres que assumeix el consistori és la reforma de la plaça Mare de Déu de Montserrat, que es preveu que s'acabi aquest mes, excepte l'enderroc del transformador.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia