Economia

Demanen a Google rotació en els resultats de la cerca

Tremosa denuncia que el cercador “té el 90% del mercat”

Proposa un “mecanisme rotatori” en la presentació de cerques per garantir també una posició destacada als serveis competidors

No només d'internacionalitzar l'estelada viuen els eurodiputats catalans. L'enyorat Raül Romeva deia que, per guanyar-se el respecte i la credibilitat a Brussel·les, el 95% del temps havia de parlar de política europea (ja fos de la tonyina vermella, dels rescats a la banca o de les interconnexions elèctriques o ferroviàries) i només el 5% restant, com qui no vol la cosa, del dret a decidir o de l'oficialitat de la llengua catalana. Ramon Tremosa se sap molt bé la lliçó: de ser el responsable de fiscalitzar el BCE, la legislatura passada, ha passat ara a liderar la pressió que l'eurocambra està fent contra Google perquè deixi d'abusar de la seva posició dominant.

A la UE se li acaba la paciència i Tremosa ha fet un cop de puny damunt la taula, aquesta setmana, juntament amb l'eurodiputat de la CDU alemanya Andreas Schawb. La investigació de la Comissió Europea sobre els abusos del cercador s'eternitza (va començar el 2010, quatre anys malgastats!) i mentrestant els consumidors europeus en pateixen les conseqüències.

Posició de domini

“Google té de facto el 90% del mercat dels buscadors i continua creixent, Brussel·les hauria d'evitar aquesta situació”, es queixa el convergent. I demana a la nova eurocomissària de Competència, la danesa Margrethe Vestager, que ha rellevat l'espanyol Joaquín Almunia, que segueixi les passes de Washington i “permeti a Google mantenir una posició dominant de mercat però sense esdevenir un monopoli de facto”. Als EUA, no arriba al 50% i té competidors forts com Yahoo.

Tremosa i Schawb proposen resoldre aquesta manca de competència de Google amb un “mecanisme rotatori” en el model de presentació dels resultats: és a dir, en comptes de presentar sempre amb més visibilitat els resultats vinculats als seus propis serveis especialitzats (com Google Shopping, YouTube, Google Maps,...), es tractaria que el cercador oferís també en una posició destacada els serveis dels seus competidors, alternant-los. És una “possible solució”, asseguren. Però “si el procediment contra Google continua sense donar resultats i la seva conducta competitiva continua, ha de considerar-se una regulació dels buscadors dominants”, adverteixen. Les negociacions entre Almunia i el cercador van fracassar i els governs alemany i francès pressionen ara per frenar Google per la via legislativa.

També preocupa que Google requereixi la instal·lació dels seus propis serveis en els mòbils Android i que faci interdependents els seus serveis operatius. “Al 90% de quota en el mercat dels cercadors ara cal afegir-hi, amb Android, el 60% del mercat de sistemes operatius per al mòbils”, denuncia Schawb.

La danesa Vestager no té pressa

Diu l'acudit que el millor lloc on amagar un mort és la segona pàgina dels resultats de Google, perquè ningú no hi mira mai. Però a Tremosa i Schawb no els fa cap gràcia i pressionen la Comissió Europea: “Si no és ara, quan actuarà? Si el nou executiu Juncker vol tenir credibilitat ha de resoldre aquest tema al més aviat possible”, es queixen. I han escrit també al seu vicepresident responsable de mercat únic digital, Andrus Ansip. “La creació d'un mercat digital europeu inplica resoldre el problema de Google”, alerta Schawb. Però l'eurocomissària danesa Vestager, que ha agafat el relleu d'Almunia en la investigació, no sembla tenir pressa. “Reconec que molta gent, i no només eurodiputats, tenen idees sobre el cas, però per a mi és molt important fer la meva pròpia avaluació i tenir una visió general del cas abans de decidir com procedir, per fer-ho de manera oportuna”, ha aclarit també aquesta setmana.

“Estem escoltant més queixes, aquí i allà, i el cas va creixent, evidentment”, assegura. Però el temps passa i Google l'aprofita.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia