la contra

El misteri del «Saint Prosper»

El responsable de Movin Marine, Joaquim Casellas, posa al descobert a través d'un sonar unes imatges en tres dimensions de les restes del naufragi més popular de la badia de Roses

La col·lisió contra una mina va enfonsar a la badia de Roses, el 7 de març del 1939, el Saint Prosper, un mercant de vapor amb bandera francesa que feia el trajecte de Marsella a Algèria. Aquella nit, un fort temporal de tramuntana va fer que el Saint Prosper intentés refugiar-se a Roses. Però tot i els continus senyals Morse que li van enviar des de la costa advertint del perill, va ser inevitable que topés amb les mines que, al 1939 amb la Guerra Civil, protegien la badia. Els 27 tripulants de l'embarcació van morir.

El gran vaixell, de 106 metres d'eslora, és a 60 metres de profunditat i va ser documentat pel submarinista Eusebi Escardíbul el juny del 1967 en trobar-lo de casualitat quan intentava desenredar les xarxes d'un pescador. Durant molts anys el misteri va envoltar aquest tràgic accident, ja que les famílies mai van rebre notícies dels seus familiars fins que el vaixell va ser documentat. Ara, el responsable de l'empresa Movin Marine, Joaquim Casellas, posa al descobert les restes del naufragi més popular de la badia de Roses en tres dimensions (3D). Aquesta tècnica l'ha portat a seguir la pista d'aquests naufragis, com fa uns anys al port de Moçambic, a través d'una empresa portuguesa, Aqueonautas, on Casellas va localitzar més de 40 galeres, amb un important estudi de corrents marins.

Aquestes imatges en tres dimensions determinen fets tan rellevants com ara que el vaixell es va enfonsar en pocs segons, ja que la forta explosió va arrencar literalment la part de popa del gran vaixell, que actualment esta soterrat més de 10 metres pel fort impacte en arribar al fons. Així mateix, les imatges de sonar mostren que el vaixell està orientat cap al sud, un fet que fa sospitar que el càpita va rebre els senyals de perill i va maniobrar per intentar sortir de la badia enmig d'un fort temporal intentant evitar els explosius.

El poble de Roses creia que el vaixell era un petrolier grec, per l'accent de l'únic supervivent –que va morir al cap de poc– i la gran quantitat de fuel que va desprendre el vaixell durant setmanes. Però tant els familiars com Jean-Marc Guillou, el promotor de la commemoració dels 70 anys del tràgic accident, no s'expliquen per què la companyia naviliera no va comunicar el naufragi fins al cap de 28 anys, quan va ser descobert. És per això que se sospita de la seva verdadera missió.

Per acabar de descobrir aquest misteri i per posar al descobert altres vaixells a la zona, Joaquim Casellas cerca patrocinadors. La seva experiència i la nova tecnologia li han permès descobrir àrees fins ara desconegudes. Segons comenta Casellas, el seu objectiu és fomentar l'educació en aquest àmbit i donar a conèixer aquests tresors marins per poder preservar el medi submarí, ja que la majoria dels descobriments són d'un elevat interès social.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.