Infraestructures

Arriba el metro de Terrassa després de 12 anys d'obres

Els trens circularan a partir del 29 de juliol per les tres estacions noves gràcies a una inversió de 401 milions d'euros i amb 5 anys de retard

Preveuen que la línia atregui 3 milions d'usuaris nous

Han hagut de passar gairebé dotze anys d'obres perquè el conegut com a metro de Terrassa –el perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat a la ciutat amb tres estacions noves i un intercanviador amb Rodalies de Renfe– sigui una realitat. El dia 29 entrarà en funcionament el servei i el terrassencs podran travessar la ciutat en només dotze minuts –de les Fonts a Can Roca–. El metro de Terrassa arriba amb cinc anys de retard del calendari previst inicialment. Com va admetre ahir el mateix conseller de Territori, Santi Vila, l'obra ha hagut de superar “moments d'extrema dificultat” per haver patit de ple l'impacte de la crisi econòmica per fer-se realitat. L'últim entrebanc es va viure fa només tres anys, quan el llavors responsable, Lluís Recoder, va anunciar l'aturada d'unes obres que es van reprendre només uns mesos després. De tot plegat, però, Vila en feia una lectura positiva en clau nacional: “El país no només ha estat capaç de resistir la crisi econòmica, sinó que ha aconseguit tirar endavant objectius ambiciosos que s'havia marcat abans de la recessió.” Després de fer el nou recorregut amb el conseller, l'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, reconeixia que ha estat “un procés llarg i complicat”, agraïa la “paciència” a la ciutadania i anunciava que es faran ajustos en la xarxa de transport públic per facilitar l'ús de nova línia. Ballart va definir el metro de Terrassa com un “obra històrica” i va destacar que servirà per millorar la comunicació de nord a sud i perquè la zona de Vallparadís, on hi ha la Universitat Politècnica de Catalunya, l'hospital Mútua de Terrassa i un important conjunt arquitectònic, encara guanyi més centralitat a la ciutat.

Amb les obres del metro, Terrassa té tres estacions noves: Vallparadís Universitat, Terrassa Estació del Nord i Terrassa Nacions Unides. S'ha construït un tram de línia de doble túnel de quatre quilòmetres entre l'estació que ja hi ha, la de la Rambla, i el barri de Can Roca, al nord de la ciutat. Els treballs també han previst la unió entre els ferrocarrils i Rodalies de Renfe –les línies R4 i R12– amb un intercanviador a Terrassa Estació del Nord i la construcció d'un nou dipòsit de trens al final de la línia, que suposa un estalvi perquè els trens no hauran de tornar cap a Rubí com fins ara. En total hi han invertit 401 milions d'euros. Pel que fa al nombre d'usuaris, el departament preveu arribar als 5,5 milions anuals i, per tant, guanyar-ne tres.

Davant les peticions de Terrassa de passar a la zona tarifària 2, Vila va explicar que la zonificació anirà sent “cada cop més irrellevant” perquè l'entrada en vigor de la T-Mobilitat farà que es bonifiqui els ciutadans per l'ús que en facin del transport públic.

LA FRASE

Les obres de perllongament a Terrassa han viscut moments d'extrema dificultat
mm
Santi Vila
conseller de Territori

L'any que ve, el torn de Sabadell

El conseller Santi Vila va reiterar que es manté el compromís de posar en funcionament al llarg de l'any 2016 el metro de Sabadell, sense voler concretar cap data. Vila va assegurar que “les obres estan en la recta final” i que, per tant, no hi ha cap previsió de canvi en el calendari. Els treballs de perllongament dels ferrocarrils a Sabadell també es van aturar temporalment fa tres anys, a causa de la crisi econòmica. Acumulen retards. De la mateixa manera que Terrassa, acumulen retards: s'havia previst que la línia completa estaria en serveis el 2012 però si es compleixen els compromisos, serà l'any que ve. A Sabadell, es treballa perquè la ciutat disposi de quatre estacions noves i amb una cinquena, la del barri de Gràcia, del tot remodelada. També s'aconseguirà unir el nord i centre de la ciutat. Queda pendent, però, el perllongament de fer subterrani el sector de Can Feu, com demanen els veïns.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia