Societat

Scòpic Miniatur Barcelona

Els trens triomfen

El centre d'oci Scòpic Miniatur Barcelona rep més de 12.000 visites en el primer mes amb la maqueta de tren oberta al públic

Ofereix més coses que una simple maqueta, com ara jocs per a nens, exposicions i visites al centre de creació

Interactua directament amb els visitants en una ambientació realista amb l'última tecnologia

“El tren és el transport que justifica la maqueta, però el que volem és reproduir la realitat”

Les maquetes de tren s'han posat de moda. Scòpic Miniatur Barcelona va obrir al públic la seva maqueta el 26 de juny passat al barri d'Hostafrancs. Es tracta d'un centre d'oci familiar que exposa una maqueta ferroviària que reprodueix Barcelona i altres ciutats catalanes. Després de 12 mesos de construcció, ja té 150 trens, dels quals 50 funcionen simultàniament per 1.200 metres de vies. Hi ha reproduïdes les parts de Barcelona més lligades al tren: s'hi pot veure l'estació de França, l'estació de Sants soterrada i la Sagrera dels anys vuitanta i noranta. És un projecte que va inaugurar el local el 20 de desembre passat. El seu objectiu final és construir la maqueta ferroviària més gran del sud d'Europa, diferenciant-se dels altres parcs temàtics incorporant la possibilitat d'assistir a l'evolució de les seccions i a la tasca del darrere, dels modelistes. Amb una trentena de treballadors, Scòpic és molt més que una maqueta arquitectònica, és una maqueta viva perquè hi passen coses: s'hi fa de nit i de dia, canvia l'ambientació depenent de l'estació de l'any i els personatges es mouen. “Cada cop que visites la maqueta, és diferent”, explica la Montse Giralt, cap de comunicació.

Però, a part de la maqueta principal, Scòpic ofereix altres activitats. La que atreu més visitants és el Tren Tripulat, un comboi en miniatura amb què proposen fer un viatge a través del circuit indoor més gran de Catalunya. L'afluència de públic el primer mes d'obertura ha anat augmentant progressivament. Al principi els visitava un públic més familiar, però ara cada cop hi ha més aficionats al tren. Treballen amb una tecnologia molt complexa: amb el Car System, els vehicles es mouen sense vies amb un sistema d'imants amagat sota la maqueta.

Origen del projecte

Xavier Marbà, el seu director, volia muntar una gran maqueta on hi hagués molta tecnologia i un gran component artístic. “Hem centrat la maqueta al voltant del tren, és el mitjà que el justifica, però el que volem és reproduir la realitat.” L'any 2013 va contactar amb la Federació Catalana d'Amics del Ferrocarril, que el va assessorar per veure si era viable o no. Cesc Serra, el secretari general de la federació, va animar-lo a engegar el projecte: “Voler donar a conèixer el món del tren des d'una vessant lúdica però també de coneixement, és fantàstic. Sabíem que triomfaria”, assegura. Àlex Mitjans, de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de l'Hospitalet, alaba el projecte: “És el més gros que es pot fer en aquest món del tren. Molts dels nostres socis han ajudat a la seva construcció; considerem aquest focus d'èxit com a nostre.” Molts aficionats del maquetisme consideren aquest projecte com una revolució, una mostra que la maqueta de casa està superada.

Però Scòpic també genera crítiques. El president de l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona, Jordi Ramón, recalca que molts modelistes es mostren en contra d'aquest tipus de projectes: “Ho veuen massa saturat, enfocat d'una manera massa lúdica. Demanem més professionalització, que es preocupin més dels trens i menys de l'ambientació.” Però entén que és un negoci i que com a tal hagi de buscar cridar l'atenció dirigint-se a un públic més ampli, no només als maquetistes.

Perspectives de futur

Al costat de la maqueta de Barcelona que ja està construïda, hi ha unes bancades de fusta sense decorar: la secció que estarà dedicada al Garraf, que arribarà fins a Tarragona i que estarà acabada a finals del 2016. Volen construir cada any una secció nova de 300 m² fins a arribar a omplir l'espai de 3.000 m² de què disposen. Acaben d'enllestir un acord amb Renfe i a partir del 26 d'aquest mes ja es podrà adquirir “el bitllet Scòpic”, amb el qual sortirà el trajecte més barat. També han acordat amb el Museu del Ferrocarril de Vilanova promoure's mútuament, com per exemple amb l'exposició commemorativa del 25è aniversari del museu de la planta baixa de Scòpic.

El centre es pot visitar de 10 a 20 h. L'entrada costa 14 euros, i hi ha descomptes per a nens i grups.

Les xifres
12
mesos
de construcció
150
trens,
dels quals 50 circulen simultàniament
1.200
metres
de vies
6.500
ninots
en situacions quotidianes
300
metres quadrats
ja construïts
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia