Infraestructures i serveis

Clam contra la llançadora a la T1

Ada Colau no assisteix a l'acte de col·locació de la primera pedra

Núria Marín afirma que el nou servei col·lapsarà rodalies

La PTP considera que no és prioritària una línia que coincidirà amb l'L9

El tren llançadora ha rebut més crítiques que adhesions

La construcció del tren llançadora que comunicarà les estacions de Sants i Passeig de Gràcia amb les terminals de l'aeroport del Prat ha rebut de moment més crítiques que adhesions. Ahir es va posar la primera pedra d'unes obres que duraran 33 mesos i que permetran que entre set i nou milions d'usuaris arribin cada any a l'aeroport en trajectes que oscil·laran entre els 17 i els 23 minuts. Però l'obra no ha aixecat precisament entusiasme entre les poblacions més importants de l'entorn ni tampoc entre les entitats que promouen el transport públic. Les alcaldesses de Barcelona i l'Hospitalet coincideixen a reivindicar al Ministeri de Foment altres actuacions que consideren més prioritàries que la nova connexió ferroviària, i l'associació per la Promoció del Transport Públic alerta de la duplicitat amb la línia 9 de metro i de la privatització parcial del servei de rodalies.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, es va mostrar dilluns, quan es va anunciar l'inici imminent de les obres, molesta perquè Foment no s'hagués posat en contacte amb l'Ajuntament. Per palesar aquest malestar, l'alcaldessa no va assistir ahir a l'acte de col·locació de la primera pedra, presidit per la ministra de Foment, Ana Pastor, i pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. La crítica de Colau no ha estat només per una qüestió de protocol –ahir va lamentar que Pastor no hagi aprofitat el seu pas per Barcelona per reunir-se amb ella, i va afirmar que ja ha demanat una reunió amb la responsable de Foment–, sinó de contingut: l'alcaldessa considera que Barcelona té altres prioritats. Colau assegura que els viatgers ja tenen mitjans per desplaçar-se a l'aeroport, mentre que resten per abordar projectes urgents com ara la construcció de l'estació de la Sagrera i la millora de la xarxa de rodalies.

Ana Pastor va respondre ahir a Colau, en l'acte de col·locació de la primera pedra, afirmant que l'alcaldessa té “les portes del Ministeri de Foment absolutament obertes”. “Crec que m'he caracteritzat sempre pel diàleg i l'entesa, per la qual cosa les portes estan obertes per a l'alcaldessa, per sumar a favor de Barcelona i de Catalunya”, va reiterar Pastor. Respecte de la conveniència de la nova connexió, que costarà a l'Estat 268 milions d'euros, la ministra va afirmar que el tren llançadora és “una obra importantíssima per a Barcelona, Catalunya i Espanya, i si algú no ho vol veure és per desconeixement”. Amb la voluntat, segons paraules pròpies, de fer pedagogia, va assegurar que “aquesta obra connectarà la T1 amb un mitjà de comunicació que serà àgil i que farà possible una connexió amb el centre de Barcelona magnífica”.

El conseller Santi Vila, al seu torn, va lamentar l'absència de Colau i va afirmar que “segur que encara no coneix prou la transcendència d'algunes decisions que s'estan prenent” pel poc temps que fa que és al capdavant de l'Ajuntament de Barcelona. “Finalment, es demostrarà que la competitivitat i la potència de Barcelona i el seu entorn metropolità necessitava resoldre temes que s'havien fet crònics en el passat pendents de solució”, va sentenciar Vila. La connexió ferroviària de la T1 estava adjudicada des del 2010, però va quedar en suspens fins que el maig passat el Ministeri d'Hisenda va autoritzar l'assignació dels 268 milions que costarà a l'Estat l'obra –a banda, el privat a qui s'adjudiqui el servei haurà d'aportar 75 milions a la construcció de les vies, les instal·lacions de seguretat i elèctriques, i l'explotació de la línia.

Col·lapse de rodalies

L'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, va coincidir amb Colau que “Foment s'ha equivocat a l'hora d'establir les prioritats, i va augurar que “la llançadora contribuirà al col·lapse de rodalies”. La prioritat “hauria d'haver estat abordar el túnel ferroviari de l'Hospitalet, perquè és el que resoldria l'accés a l'aeroport, la comunicació a l'àrea metropolitana de Barcelona i dins de Catalunya, i un sistema de rodalies adequat i competitiu”, va defensar Marín.

Promoció del Transport Públic (PTP) hi va afegir ahir més elements de crítica, insistint que “la nova llançadora operarà en un tram actualment congestionat”. L'entitat considera que “és imperatiu millorar la senyalització i actuar sobre la infraestructura associada al túnel de Passeig de Gràcia abans de carregar-hi noves circulacions que generin més inestabilitat i retards”. També considera que no és prioritari fer una inversió tan elevada “en un túnel més o menys paral·lel al de la línia 9 del metro entre el Prat i la T1, que s'inaugurarà el mes de febrer del 2016”, i opina que els diners que s'invertiran a construir la nova línia, de 4,5 quilòmetres –3,4 dels quals seran subterranis–, es podrien destinar a millorar necessitats de les línies de rodalies i regionals. Finalment, alerta que l'entrada d'un privat en l'explotació del servei implicarà que la llançadora no estigui integrada en la tarifació, fet que comportarà un encariment del preu del viatge.

LA XIFRA

268
milions
és la quantitat que l'Estat aportarà per construir la línia de 4,5 quilòmetres, 3,4 dels quals seran subterranis.

LES FRASES

És una obra importantíssima per a Barcelona, i si algú no ho vol veure és per desconeixement
Ana Pastor
Ministra de Foment
Foment s'ha equivocat amb la prioritat. La llançadora contribuirà al col·lapse de rodalies
Núria Marín
Alcaldessa de l'Hospitalet

Sánchez promet el cobriment

Rosa M. Bravo

El secretari general del PSOE, Pedro Sánchez, va prometre ahir a l'Hospitalet que, si arriba a la presidència del govern espanyol, farà subterrànies les vies a l'altura de l'Hospitalet. Aquest és un projecte que anava vinculat a l'arribada del tren d'alta velocitat a Barcelona i que va quedar en un calaix per les reduccions pressupostàries, cosa que va generar una gran frustració a una ciutat que va patir l'impacte d'unes obres molt accidentades. “No només tancarem l'esquerda que representen les vies, sinó que millorarem les infraestructures del conjunt de Catalunya”, va assegurar. “És molt important resoldre els dèficits que té Catalunya i, si aconsegueixo ser president, aquest serà un dels meus principals compromisos: dotar Catalunya d'infraestructures de primer nivell”, va dir.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.