Societat

infraestructures

les inversions de l'estat

Foment ignora quan serà la represa d'obres a la Sagrera

El ministeri va aturar d'amagat la construcció el 2014 per irregularitats

Esperarà les auditories per continuar la cobertura de vies

El govern i l'Ajuntament en faran un seguiment mensual

Les obres de la Sagrera estan en via morta. És la conclusió que es desprèn de la reunió d'ahir de la societat Sagrera Barcelona Alta Velocitat, que inclou les tres administracions i que va posar de manifest que la represa del projecte depèn de tants factors i parts implicades que la data d'inauguració del 2019 ha passat a millor vida i que ara la fita s'ha deixat sense data. Va ser la primera reunió entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona des del 2013, tot i que el 2014 el ministeri va aturar les obres per irregularitats, que va dur a la fiscalia el 2015. Mentrestant, cap avenç en una infraestructura cabdal, i que afecta el dia a dia de milers de veïns i alenteix el servei de rodalies.

Foment no sap quan podrà reiniciar les obres perquè té en marxa dues auditories sobre el grau d'execució de l'obra i la qualitat d'aquesta. Tots dos factors “estan en estudi”, va admetre el secretari d'estat d'Infraestructures, Júlio Gómez-Pomar. “No hi va haver més remei que aturar-les”, va reconèixer. L'UTE formada per diverses constructores de tot l'Estat amb el nom de Corsan, és l'adjudicatària de l'obra, que ara es qüestiona no només per les diferències entre el que es va executar i el que estava pressupostat, sinó també per si haurien complert els mínims de seguretat.

Aquest fet fa pensar que la resolució del cas va per llarg. Adif estudia ara si obliga la constructora a reprendre les obres o li retira el contracte. Però està pendent de la resolució judicial. Un altre factor complica la represa de les obres i els terminis. El concurs per dissenyar el projecte d'estació només afectaria la volumetria del recinte, i no es referia a com havia de ser l'estació intermodal més gran de Catalunya, segons va assegurar ahir Gómez-Pomar. Tots els col·legis professionals de Catalunya i de l'Estat, l'Ajuntament i la Generalitat van entendre que el concurs arquitectònic i d'enginyeria es referia a tota l'estació. L'estudi guanyador l'haurà de refer.

Adif va anar prenent aquestes decisions els últims dos anys sense avisar el 50% de la societat Sagrera, que forma amb el govern i Barcelona. Tres anys ha trigat a reunir-se la societat, i a requeriment de la part catalana, que fa mesos que reclamava la trobada. “Hem estat del tot desconnectats del que decidien. Han actuat de forma unilateral”, es queixava el conseller de Territori, Josep Rull. “Ha estat lamentable, i el que avui ens han garantit, que ho intentaran reprendre al més aviat possible, és exactament el mateix que fa deu mesos van dir-nos ja en una reunió entre el nou Ajuntament i el ministeri. Giren l'esquena a Barcelona i Catalunya”, va insistir l'alcaldessa, Ada Colau. Les dues administracions van assegurar que entenien els tràmits judicials, però van criticar la “falta de transparència”, i per això van pactar fer, a partir d'ara, un seguiment mensual de tot el projecte.

El grau d'execució del projecte seria del 36% als accessos, el 19% de l'estació, el 89% de la coberta del sector Sant Andreu, i queda tota l'obra per fer del col·lector per a la rambla Prim i la nova estació de Sant Andreu-Sagrera.

L'últim reajustament del pressupost va deixar-lo en 650 milions. L'Estat n'hi aporta un màxim de 255 i si l'aportació privada –mitjançant la comercialització de l'àrea comercial– es redueix, també es reduirà la reurbanització.

Resulta imprescindible afrontar la cobertura de l'estació –el forat i l'estructura subterrània estan acabats– i la construcció de la llosa sobre les vies per tal de poder posar a licitació els edificis de superfície, on hi haurà comerços, oficines i serveis. És l'obra pendent que desencallaria el pla, però d'altres són igual de necessàries, com ara el col·lector d'aigua que les travessi cap a la rambla Prim o la nova estació de Sant Andreu-Sagrera, que fa retardar cada dia 10 minuts els trens que fan el trajecte de la R11.

LES DATES

2002
L'any que es va constituir la societat Sagrera, participada per l'Estat (50%) la Generalitat i l'Ajuntament.
L
2014
L'aturada d'unes obres adjudicades inicialment el 2005 i readjudicades el 2009.
Les irregularitats detectades en l'obra el 2014 podrien tenir conseqüències penals
Julio Gómez-Pomar
secretari estat infraestructures
Foment i Adif han generat un dèficit de confiança que només pot generar escepticisme
Josep Rull
conseller de territori
Lamentable. Reclamem la voluntat real de continuar l'obra que ja ens van garantir fa un any
Ada Colau
alcaldessa de barcelona

Accés al port de Barcelona pel corredor dels FGC

El govern català va aprovar ahir la cessió gratuïta a Adif d'un tram de via propietat de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) perquè l'ens estatal Adif hi pugui executar l'accés ferroviari sud al port de Barcelona. Foment habilitarà una via única que circularà pel marge esquerre del Llobregat des de Cornellà fins a Mercabarna i el port, aprofitant la via que ja usa FGC per dur mercaderies des de les mines del Berguedà i els vehicles de Seat-Martorell. Aquesta opció abaratirà uns 100 milions el projecte, i permet desbloquejar-lo. Caldrà només construir un ramal cap a Can Tunis per accedir al port. Foment hi preveu una inversió de 104 milions i els combois dels FGC podran seguir utilitzant la via perquè hi coexistiran tres amples: l'ample mètric estret per als FGC, l'ibèric per a les mercaderies clàssiques de l'Estat i l'europeu d'accés al port de Barcelona i cap a Europa.

El projecte estarà damunt la taula, avui, en una trobada del grup empresarial per reivindicar el corredor ferroviari mediterrani Ferrmed. L'entitat es reuneix a Seat per firmar una nova declaració institucional per reclamar inversions en aquesta infraestructura.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia