Societat

transports

vaga

El metro farà cinc dies més de vaga, del 18 al 22 de juny

Les aturades de les dues primeres jornades coincidiran amb el Sónar

El cap de setmana, la circulació quedarà afectada a primera hora del matí, i de dilluns a dimecres, en hora punta

La plantilla del metro de Barcelona manté durant la campanya electoral les espases ben alt per la renovació del conveni. Ahir, les assemblees de treballadors convocades al matí i la tarda van aprovar fer cinc dies més de vagues parcials. Seran, a més, consecutius: del dissabte 18 al dimecres 22 de juny. Les dues primeres aturades coincideixen amb el Sónar. Els treballadors van descartar, però, fer vaga el dia 23, coincidint amb la revetlla de Sant Joan, malgrat que la proposta es va arribar a votar a instàncies d'alguns assistents en la reunió de la tarda.

El dissabte 18, el metro pararà de les 12 de la nit de divendres a les 2.50 de la matinada, de les 4.30 a les 7.30 del matí i de les 6 de la tarda a mitjanit. L'endemà ho farà al matí, altre cop de 4.30 a 7.30 h, i a la tarda, de les 16.44 a les 19.48 h. Del dilluns 20 al dimecres 22 la circulació de combois s'interromprà en hora punta, de 7 a 9 del matí i de 4 a 6 de la tarda.

El comitè va dir ahir que està satisfet amb el resultat de l'última tongada d'aturades, la del 29 de maig al 2 de juny, i al·lega diversos motius per mantenir el format de les vagues parcials. D'una banda, el fet d'haver d'aturar i tornar a arrencar el servei diversos cops al dia genera un trasbals organitzatiu afegit a l'empresa. De l'altra, permet obtenir una participació alta, ja que “ningú vol ser assenyalat com a esquirol per no haver parat un parell d'hores”, segons es va argumentar en l'assemblea de la tarda, i perquè el cost per als vaguistes és més baix. Pel menor nombre d'hores de salari que es descompten al treballador que la secunda i perquè, si es convoca una jornada sencera de vaga, qui la segueix, a més de perdre el sou brut corresponent, no cotitza a la Seguretat Social aquell dia.

El bloqueig negociador –amb vagues convocades, continua havent-hi reunions entre treballadors i empresa, però la direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) no entra a debatre el contingut del conveni– i la ja llarga cadena de mobilitzacions comencen a fer minvar els suports a aquestes accions. Les assemblees d'ahir van tenir força menys assistents que les anteriors, i les aturades es van aprovar amb resultats lluny de la quasi unanimitat amb què se n'havien avalat altres. De fet, les del 18 i el 19, que coincideixen amb el Sónar, es van aprovar d'un pèl, amb 193 vots a favor, 182 en contra i 48 abstencions. El paquet d'aturades del dilluns 20 al dimecres 22, que es va votar per separat, va obtenir mes suports: 353 vots favorables, 31 en contra i 20 abstencions. La plantilla del metro, la integren més de 3.000 persones.

TMB va recordar ahir que s'espera que el Sónar atregui uns 120.000 assistents, i va avisar que, amb la vaga, l'oferta de transport no podrà absorbir la demanda. L'empresa va afirmar en un comunicat que la “contínua” convocatòria de vagues “dificulta notablement avançar” cap a un acord, i va considerar les noves aturades “innecessàries” perquè, després de les de la setmana passada, “s'havien reiniciat les negociacions” i direcció i sindicats s'havien citat a una altra reunió la setmana vinent.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia