Comunicació

Lluis Bassat

Publicista

Lluís Bassat “En la meva creativitat he intentat fer les coses de manera diferent i millor que els altres”

  • Lluís Bassat JOSEP LOSADA.
  • VÍDEO: Lluís Bassat, amb 400 premis nacionals i internacionals, és sens dubte el publicista més reconegut, amb importants fites, com aconseguir que David Ogilvy el triés com a soci, organtizar la cerimònia dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, o memorables .... Autèntics.cat
“Perquè una idea sigui valenta i sorprengui la gent, ha de tenir
un cert risc”
“El mòbil ja té més audiència que la televisió. Els compradors saben més que els venedors”

Si Lluís Bassat fos un anunci seria directe i memorable, no hi faltaria el cervell, les mans i el cor per buscar els ingredients que sempre ha barrejat a la seva feina: creativitat, emoció i risc. Ha arribat a ocupar el primer lloc de la llista de les deu persones que més han influït en publicitat. També ha estat conegut perquè s'ha presentat dues vegades a les eleccions del Futbol Club Barcelona. Avui ens visita a Autèntics.cat, al Punt Avui TV, per parlar d'una de les seves conferències: La Creativitat.

La creativitat és fer alguna cosa diferent i millor que els altres….
Quan jo era nen i preguntava a la meva mare per què feia alguna cosa, em deia que perquè sempre s'ha fet així. I si li insistia em deia: “Perquè la teva àvia, ja ho feia així.” I als dotze anys vaig pensar que això no era una resposta, i que segurament a la vida intentaria fer les coses no perquè sempre s'haguessin fet així, sinó que buscaria una manera de fer-les millor, de manera diferent, però més bé. I això és exactament la creativitat: fer les coses de manera diferent de com s'han fet fins ara, i de manera superior.
Al bar Portofino, que és al carrer Muntaner, a Barcelona... li deus molt?
Com ho saps, això? Un dia, reflexionant, em vaig aturar a aquell bar i vaig preguntar-li al propietari com li anava. Em va dir que molt bé entre setmana, però que els diumenges no hi anava ningú. I se'm va encendre la primera bombeta comercial de la meva vida, i li vaig proposar instal·lar-li un televisor i que jo li faria unes targetes convidant els veïns perquè anessin a veure el partit de futbol pel preu d'una consumició. Sempre que he fet alguna cosa he trobat la fórmula perquè funcionés millor de com s'havia fet.
I per això a les teves conferències llences l'americana…
Si nosaltres volem que la gent se'n recordi, no pots fer coses normals, has de fer quelcom diferent. Sorprendre l'espectador.
Quines han estat les teves tres bombetes?
La Cerimònia Barcelona 92, sens dubte. Vaig pensar que podríem cobrir tots els atletes amb una senyera olímpica, i això surt al Llibre Guinness dels Rècords. El Xup Xup Avecrem, Adidas, perquè vam posar de moda el fúting. I la campanya de Prenatal, crec que és de les que ha fet més per a la societat.
Una campanya que deia: ‘La mare l'ha portat amb ella durant nou meses, ara et toca a tu, pare...'
Aquesta és una frase extraordinària.
I les dones mares t'ho agraïm. Crees per intuïció?
Depèn. O en cinc minuts o en tres mesos. O sigui, vas rumiant, fins que en un moment determinat dius: “ja.” Algunes idees han arribat de matinada i la que he escrit, per catorzena vegada…
Perquè hi hagi emoció dius que ha d'haver-hi risc…
David Ogilvy deia que si la teva campanya no està basada en una gran idea passarà com un vaixell a la nit: no la veuràs. I perquè una idea sigui valenta, i que sorprengui una mica la gent, ha de tenir un risc. Per què la publicitat ara en aquests moments és molt més grisa que la que es feia als anys vuitanta? Perquè ara els que decideixen sobre la publicitat són nois i noies que fa dos anys que han sortit de la Universitat, que tenen vint-i-cinc anys, i que tenen molta por de perdre la feina. Quan jo feia campanyes arriscàvem més.
En la teva conferència poses d'exemple: l'atleta Dick Fosbury…
Va fer tres coses. Primer, va fer una fita original. Es va llançar d'esquena, quan abans la gent saltava de cara. Però si hagués saltat d'esquena i només hagués saltat un metre hagués fet un ridícul espantós. O sigui, la segona part de la creativitat és fer una cosa de manera diferent però millor que com s'ha fet fins ara. I va guanyar l'or. Tercer, a partir d'aquell moment tothom va saltar com Fosbury. La tercera condició és que aquella fita nova que has fet de manera diferent es converteixi en la manera normal de fer les coses.
I les rotondes…
Va inventar una fórmula per la qual sabent el número de cotxes, que hi havien de passar es determinava el diàmetre de la rotonda. Va ser Eugène Hénard. I a partir d'aquell moment va dir, escolta en aquestes carreteres quants cotxes passen, tants? La rotonda ha de tenir tal diàmetre. I a partir d'aquell moment a tot el món n'han posat.
És a dir, en l'èxit d'una campanya o d'una persona, és tan important l'actitud que l'aptitud.
Al llarg de la meva vida potser he fitxat mil persones. Molts venien carregats de títols però amb una actitud dolenta i aquests no els he fitxat. Però hi ha hagut persones amb menys currículum, però amb una actitud brutal. Quan tu veus una persona implicada dius que s'ha d'incorporar a l'empresa ara mateix. I no m'he equivocat. Per exemple, amb el Pep Guardiola no em vaig equivocar, perquè sabia que la seva actitud era la correcta. I el Pep triomfaria. I la prova és que el van acabar contractant.
A vegades dius no hi ha res pitjor que un gran xut en una direcció no correcta…Has tingut fracassos, com no poder presidir el Barça?
No va poder ser. Jo accepto les coses a la vida, que em passen. Afortunadament, el 95% dels fets que m'han passat han estat positius. I va haver errors. Segurament vaig fer errades a l'hora de presentar-me a aquelles eleccions. Potser... no ho sé, segur que es podien haver fet alguns objectius d'una millor manera.
Parlem d'educació i els valors en creativitat amb les teves filles.
Van venir un dia a casa plorant perquè no els deixaven veure la televisió al col·legi, perquè havien de llegir. Quan els vaig dir: “Vosaltres podeu veure la televisió tant de temps com vulgueu, si primer llegiu el mateix temps.” Van ser les millors lectores de la classe.
Als infants els ho donem tot fet i els tanquem la creativitat que haurien de tenir?
Exacte, els nens són immensament creatius. L'altre dia un nét meu va preguntar al seu pare: escolta, quan s'acaben els dies? Tenen idees bestials... Deixa'ls pintar les parets...
David Ogilvy ha estat una persona generosa amb tu?
Ha estat el meu pare professional. Evidentment que ell ha estat més important que jo, però sempre ha estat molt càlid dedicant-me grans paraules al pròleg del Libro rojo de la publicidad.
Co
m creus que ha canviat la publicitat a internet respecte a la televisió? L'ha millorat?
L'ha canviat. No diria que l'ha millorat. El canvi més important és que ara per ara el consumidor en sap molt més que el consumidor d'abans. Jo he vist a El Corte Inglés un jove que arriba a comprar-se un televisor i diu: miri, voldria un televisor 4k. I el venedor dir-li quatre què? Sí home, 4k...
Té més informació que el mateix venedor...
El consumidor està molt més informat. I segon, la comunicació ja no està limitada als vint segons o trenta, perquè abans havies de pagar. Ara tu tens una bona idea, la poses a internet i pots fer un espot de cinc minuts, perquè no costa res. Si a la gent li agrada, veurà aquells cinc minuts, i recomanarà als seus amics que se'l mirin i allò es convertirà en viral. És a dir, que el gran avantatge és que tu pots argumentar, emocionar, ho pots fer tot alhora. Perquè tens temps. Fixa't que ara hi ha empreses que estan fent un espot a la televisió i diuen: “Però entri en aquesta pàgina web i veurà la resta de l'espot.” Això no s'havia vist mai.
El concepte transmèdia...
És un canvi fonamental.
I les xarxes socials, què et semblen?
Són tan importants que Barack Obama va guanyar les seves eleccions gràcies a les xarxes socials. Els Estats Units estaven plens de missatges nen què Obama parlava amb els seus coneguts i els deia allò que diria aquella nit. És una de les campanyes que s'han fet a la història, i era a internet.
El mòbil ja ha guanyat la partida a la televisió?
Sí i tant. En aquests moments el mòbil ja té més audiència que la televisió. El meu amic Jesús Muñoz, que era l'home que més sabia de mitjans a l'Estat espanyol, ja ho va dir. No s'imaginava que fos tan fort com està passant ara, que rebem tantes i tantes coses al mòbil.
No hi ets, per això, dins les xarxes socials.
No, perquè el meu informàtic m'ho ha prohibit. M'ha dit que de cap manera, ja tens prou feina contestant tots els teus amics. (Somriu.)



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia