Comunicació

Saül Gordillo

DIRECTOR DE CATALUNYA RÀDIO

“Cal lluitar pel lideratge i fer una ràdio innovadora”

S'està avançant com mai s'havia fet fins ara en col·laboració i sinergies amb TV3

Saül Gordillo (Calella, 1972) es va iniciar professionalment a El Punt i el 2007 va ser nomenat director de l'Agència Catalana de Notícies (ACN).

La direcció de Catalunya Ràdio és el repte més gran?
Sí, és el repte professional més gran però també és un projecte apassionant. D'alguna manera, tenim l'oportunitat de mantenir i millorar els bons resultats d'audiència que l'EGM ens va concedir el 2015 i que van ser uns resultats històrics de Catalunya Ràdio, amb 617.000 oients. Hem d'intentar millorar-los fent una ràdio més innovadora amb un repte afegit, que és arribar a nous canals, i amb noves plataformes per distribuir el nostre contingut.
Entre aquests objectius s'inclou recuperar el lideratge i la referència?
El lideratge en informatius ja el tenim. Segons el CEO i fins i tot el CIS, Catalunya Ràdio i Catalunya Informació són les emissores que els catalans prefereixen per informar-se. Per tant, aquest lideratge ningú ens l'ha qüestionat. És cert que en entreteniment tenim un recorregut a millorar. I tenim interès a fer propostes valentes i atrevides per incidir en aquest sentit. En el fons es tracta de no renunciar als valors de Catalunya Ràdio de tota la vida, que són rigor, servei públic, credibilitat i pluralitat, i de ser una emissora de referència però intentant donar-li un nou aire. Volem fer de Catalunya Ràdio una emissora que, en conjunt, no només informi i sigui de referència en situacions molt concretes sinó que entretingui i acompanyi franges d'oients molt àmplies.
La ràdio és una feina d'equip, però es necessita un cap de cartell. Falten més noms propis en el camp de l'entreteniment?
Et puc avançar que en la programació d'estiu hi haurà molta gent de la casa al capdavant, amb l'objectiu d'afavorir el talent intern. Crec que Catalunya Ràdio té més noms propis que altres emissores però el resultat d'audiència és el que és. A primer nivell tenim Joaquim Maria Puyal, Mònica Terribas, Sílvia Cóppulo, Xavi Freixas, Xavi Rossinyol, Francesc Garriga, Maria de la Pau Janer, i el cap de setmana som líders amb el Ricard Ustrell. Hi ha molts professionals d'informatius i d'esports recognoscibles, que són marques individuals i formen part de l'imaginari dels oients. El que estem fent de posar en marxa especials i accions ens permet visualitzar el potencial de Catalunya Ràdio.
També sinergies amb TV3, que històricament s'ha considerat sempre la ‘casa gran'.
La corporació és una empresa única, i té una tele i una ràdio. En aquest sentit, s'està avançant com mai s'havia fet fins ara en col·laboració. El resultat més immediat és la programació especial de Sant Jordi entre Catalunya Ràdio i TV3. Es podrà veure i escoltar El suplement de Ricard Ustrell amb Núria Solé d'Els matins, que faran per primer cop un programa conjunt de ràdio i televisió, en directe. La cobertura farà que Catalunya Ràdio també es vegi per TV3. A més, es farà valer la presència territorial a través de les nostres delegacions i aparicions vinculades a Icat, que celebra el desè aniversari. Es tracta de lluir plegats. Catalunya Ràdio i TV3 es trobaran al carrer i d'alguna manera escenificaran aquest enamorament.
Fins ara no s'havien enamorat? Tele i ràdio anaven cadascú per la seva banda.
El sector en conjunt està canviant i escenaris com aquest eren inimaginables fa uns anys no només a la corporació. Per exemple, El Punt Avui té una tele, presència a la xarxa i fa un diari en paper sense renunciar al seu projecte de les edicions locals. Aquesta tendència generalitzada també passa a la corporació. Penso que Catalunya Ràdio hi sortirà guanyant.
Va ser un error tancar les emissions d'FM d'Icat, per la crisi?
No hi era en aquell moment, però la corporació ha passat per l'època econòmica més difícil que es recorda. Per tant, segurament es van prendre decisions doloroses que s'havien de prendre. Ara que hem arribat, hem vist que la marca Icat encara té una estima molt important entre el sector musical del país i hi ha una part de la població que reconeix Icat i aprecia els seus continguts. Per això per Setmana Santa –i a l'estiu ho repetirem– vam obrir una finestra a Catalunya Ràdio de programes d'Icat. Quan parlem de marques personals, tenim gent com Albert Puig, Lluís Gendrau, Blai Marsé, Lluís Gavaldà... En determinats àmbits, tenim marques potents, de referència, i és el que ens passa amb Icat, que tot i que surti només per internet, cal revalorar-la.
Amb els nous consums, l'EGM és definitivament un sistema de mesura obsolet?
Estem pendents dels dos: del comportament de l'audiència al web, amb descàrregues de podcast, què és el que s'escolta més, quins directes, quines peces a la carta es consumeixen més... Però lògicament tot el sector i la publicitat i moltes decisions es prenen en funció del retrat de les enquestes de l'EGM.
Sembla que la comunicació està en el futur i s'avalua pels mètodes del passat.
Sí, sembla que el que és vell no acaba de morir i el que és nou no acaba d'imposar-se. En aquest context, aprofitem la informació gairebé en temps real que t'aporta el comportament digital per veure els interessos de la nostra audiència i prendre decisions.
La ràdio és el mitjà on el català té una salut de ferro.
És una excel·lent notícia per al país, la llengua i l'espai comunicatiu català que hi hagi ofertes tan competitives i potents. I és un orgull, perquè professionals formats a Catalunya Ràdio estan triomfant en altres mitjans. I constata que es va crear en el seu moment un model vigent i d'èxit. És un estímul perquè cal mantenir aquest compromís de tornar a tirar el carro, de risc i d'innovació, però alhora lluitar pel lideratge sense renunciar als nostres principis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia