cultura

Alba Nadal

Ballarina del Royal Danish Ballet

“El clàssic mai ho ha tingut fàcil”

Va començar els estudis de dansa clàssica a Manresa amb Olga Roig i després va anar a l’Institut del Teatre i a l’Escuela Víctor Ullate. Després es va graduar a l’Upper School del Royal Ballet i al 2004 va integrar el Royal Danish Ballet, on ha ballat com a solista en diverses peces del repertori clàssic i modern.

Què representa actuar a Barcelona en la gala de l’IBStage?
És la primera vegada que ballo a casa després de 14 temporades al Royal Danish Ballet i és un regal, un somni fet realitat. M’agrada compartir amb els meus el que estic vivint allà, i poder mostrar la meva feina.
Què opina del projecte de creació del Ballet de Catalunya?
Veig tothom molt motivat i amb empenta. És cert que hi ha dificultats, però ja sabem que a casa nostra el clàssic mai ho ha tingut fàcil, i s’han fet projectes que no han donat fruit. Sempre s’ha promocionat més la dansa moderna i contemporània, ho veiem a l’Institut del Teatre amb l’IT Dansa, però cal formar el públic en el clàssic. El públic danès, en canvi, està molt acostumat al clàssic i quan hi ha representacions més modernes el nivell d’assistència baixa. En tot cas a Catalunya hi ha bon nivell i talent, només falta una plataforma on poder explotar tot això. Per això tinc moltes ganes que aquest projecte tiri endavant. Som una pila de ballarins catalans que fa anys que treballem a fora i podem aportar experiència i coneixement.
Aquest any ha estat nominada com a millor ballarina a Dinamarca. Com ho ha viscut?
Vaig estar nominada amb dues peces, una de moderna i una de neoclàssica. Al final no vaig aconseguir el premi, però tanmateix ha estat un honor immens perquè era la primera vegada que nominaven una ballarina catalana i del cos de ball.
Què diria als joves ballarins que s’estan formant actualment?
Podria donar molts consells, però sobretot que entenguin que aquest camí necessita molta paciència, consciència, dedicació i sobretot estimació. Ha de ser un amor incondicional, i al final del camí hi ha una recompensa. Cal ser molt honest amb el propi treball i ballar per tu per fer les coses ben fetes, i si ho fas els altres en gaudiran.
En quin estil se sent més còmoda?
Treballo clàssic, neoclàssic i modern. Ara estem fent un programa de Kylián i és fantàstic. També he anat a Tel-Aviv per ballar amb la Batsheva Company, he treballat amb Akram Khan, Ohad Naharin, McGregor, Marcos Morau... M’agrada el clàssic, però quan arribes a una certa edat el cos et demana alguna cosa més: el més important és no estancar-se.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

música

Júlia Ensesa, sola i sense por

girona
música

Adrià Puntí canta a la Cellera durant gairebé tres hores, a l’escenari i entre el públic

la cellera de ter
llibres

Harari radiografia el poder de la informació i la IA

barcelona
art

Francesc Domingo, l’artista bandejat per no ser burgès i per defensar Catalunya

barcelona
ARTS EN VIU

El Molino insisteix a oferir sopar i copes, ara, amb música en directe

BARCELONA
Montse Frisach
Periodista i crítica d’art

“L’art català no s’ha venut suficientment bé al món”

Barcelona
cinema

‘Polvo serán’ de Carlos Marqués-Marcet, premiada al Festival de Toronto

Barcelona
societat

Èxit de participació a la Fira del Conte de Medinyà

MEDINYÀ
Crònica

La Fura contagia l’èxtasi del seu ‘Carmina Burana’