cultura

opinió

La recerca en comunicació i Girona

Fins fa relativament poc temps, parlar de docència i de recerca en comunicació a Girona resultava molt anecdòtic; i si reculem més de 25 anys, aleshores la constatació és gairebé absoluta. Amb aquest panorama, semblaria contradictori que la junta de govern de la Societat Catalana de Comunicació (SCC), entitat filial de l’Institut d’Estudis Catalans, acordés, en una reunió celebrada a Barcelona el mes d’abril de l’any 1991, ampliar les seves activitats amb l’organització d’una conferència anual que havia de servir per “activar la relació intel·lectual entre els socis i, alhora, facilitar i estimular l’intercanvi creatiu de coneixements i punts de vista entorn el món de la comunicació”, i que es decidís que la trobada anual es fes a la ciutat de Girona. La primera conferència anual de la societat es va celebrar el dia 15 de juny del 1991.

Ha transcorregut més d’un quart de segle i la fidelitat de la SCC amb la ciutat de Girona s’ha mantingut. Enguany, s’ha celebrat la 27a conferència anual amb l’organització del Congrés Internacional de Recerca en Comunicació, una trobada científica en què s’han presentat 48 comunicacions i que ha estat dividida en sis sessions: comunicació científica, ètica periodística i anàlisi de continguts als mitjans de comunicació, comunicació i publicitat, comunicació digital i multiplataforma, comunicació política i comunicació audiovisual i docència en comunicació.

Sortosament, des del punt de vista de la recerca i la docència en comunicació, la Girona de l’any 2017 no té res a veure amb la del 1991. La UdG ha transformat la decebedora realitat i, amb la posada en marxa d’alguns graus i un màster sobre comunicació i estudis culturals, ha obert la possibilitat de treballar al voltant de la comunicació des de la base, o sigui des de l’acadèmia. Així mateix, la creació del campus de comunicació cultural i corporativa, que juntament amb el grup de recerca Comunicació Social han col·laborat amb l’organització del congrés, fa albirar un futur més esperançador.

El campus de la comunicació cultural i corporativa és l’aposta estratègica de la UdG per ordenar la docència i la recerca en l’àmbit de la comunicació, per aglutinar els sectors de la comunicació de la societat gironina i per fer-se visible, en l’àmbit nacional i l’internacional. Aspira a esdevenir un referent en investigació i formació en tots aquells àmbits que tinguin la comunicació com a element central, en particular en entorns i ambients de proximitat, però amb un enfocament internacional i multidisciplinari, amb la finalitat de contribuir a la millora de la comunicació. En l’actualitat, s’està treballant, des de Girona, amb algunes tesis doctorals que tenen en la comunicació l’eix principal. Aquella història que va començar amb la SCC fa 26 anys, i que es continua mantenint, ja permet recollir fruits evidents.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia