Art

En la mort de Joaquim Garriga

‘Et in Arcadia Ego’

Li devem la normalització de l’estudi de l’art del Cinc-cents a Catalunya

Que fa poc ell mateix redactés la pròpia biografia intel·lectual i acadèmica a l’útil Diccionari d’Historiadors de l’Art Català de l’IEC inventat per F. Fontbona i B. Bassegoda que és possible consultar a la xarxa, m’estalvia de detallar aquí les nombroses conquestes professionals i les publicacions del nostre tan estimat mestre i amic Joaquim Garriga i Riera (Malgrat, 1945-Barcelona, 2018).

En Quim Garriga ha deixat una obra extraordinària. Homogènia en l’alta qualitat, d’una gran exigència i particularment decisiva i brillant, crec, en dos àmbits temàtics: l’estudi de l’art de l’època del Renaixement a Catalunya i el de la perspectiva. En el primer li devem la normalització de l’estudi de l’art del Cinc-cents a Catalunya, ja que ens n’ha deixat una comprensió completa i perspicaç, que aconseguís d’homologar-lo en qualitat crítica a les millors publicacions dedicades a l’art del període en qualsevol altre territori europeu, Itàlia inclosa, i que deslliurés la producció artística d’aquella centúria de l’estigma de la “Decadència”; tot plegat gràcies a publicacions com ara l’imprescindible llibre L’època del Renaixement. El segle XVI (amb la col·laboració de Marià Carbonell), l’article “L’art cinccentista català i l’època del Renaixement: una reflexió”, o treballs monogràfics com ara la profunda i clarivident anàlisi de l’obra i la biografia de Pedro Fernández, tan a contracorrent de la doctrina majoritària sobre el pintor, publicats al catàleg de l’exposició De Flandes a Itàlia del Museu d’Art de Girona.

Ell, a banda de treure de l’oblit desenes d’obres i de dotar de corpulència històrica nombrosos autors poc o mal coneguts, ens feu notar, per exemple, que a Catalunya més que un “Renaixement” vàrem tenir “renaixentismes”, que el nostre “renaixement” en minúscula era un cicle artístic allargassat fins ben endins del segle XVII i que era de naturalesa heterogènia, manifesta, per exemple, en l’arquitectura, caracteritzada per la pervivència de l’idioma gòtic al costat de l’emergent codi classicista. A més, s’adonà que la percepció que els artesans i el públic de les arts del nostre país tenien de l’art i de la representació era ben diferent de la dels contemporanis italians i que, per tant, per entendre-la calia emprar mètodes i un repertori crític ajustat a aquella idiosincràsia.

La investigació sobre la perspectiva, el segon dels seus àmbits d’excel·lència, va ser, em penso, el seu tema predilecte i el territori en què és més visible la seva potència intel·lectual i destresa crítica. Són unes virtuts ben evidents en articles com el formidable “La Intersegazione de Leon Battista Alberti” o el trencador “Dipingere lontano da Piero: la resa spaziale di Pedro Berruguete e i modi ‘prospettici’ artigianali”. La traducció al català del llibre I del De Pictura (1435) de Leon Battista Alberti dedicat a la intersegazione (la perspectiva artificial) i l’original interpretació que fa del text del colossal humanista i arquitecte del segle XV, així com la reflexió sobre els sistemes perspectius artesanals a la pintura hispànica dels segles XV i XVI, li garanteixen un lloc entre els millors experts en indagar sobre la perspectiva i la relació entre la percepció visual, la mirada i la representació.

En realitat, en Joaquim Garriga excel·lia en qualsevol repte que es plantejava: per la vastitud del repertori crític de què disposava, l’enginy de les seves arquitectures argumentals o la bellesa dels seus relats, basats en una prosa pulcra, rica i elegant. Era capaç de crear esplèndides construccions narratives que també elevava oralment a les aules quan feia l’ofici d’ensenyar, que adorava, a la UB, primer, i a la UdG, després.

Els que el vàrem gaudir com a professor recordarem la seva aula com un territori mític on ell convocava tota la fascinació i la potència cultural del Renaixement: formes de bellesa trasbalsadora, intrèpides aventures temàtiques, la potència dels ideals de l’Humanisme... Allí Masaccio, Donatello, la taula perspectiva o la cúpula del Brunelleschi, la natura geometritzada de Piero, els cossos heroics de Miquel Àngel... se’ns revelaven gràcies a la seva paraula precisa i expressiva i al seu poder narratiu.

Escoltant-lo a l’aula, llegint-lo, acompanyant-lo per les sales dels museus o dialogant hores i hores als despatxos, o xerrant en llargues i amenes sobretaules, descobries la versió més plena de la història de l’art. I convivies amb un universitari que amava la universitat, que la considerava una pàtria (com Roma, com Malgrat, el seu poble). I perquè l’estimava amb tanta passió, la respectava i hi mantenia un ferm compromís ètic. Adorava el seu ofici i tenia un respecte profund pels estudiants. Tant, que mai no malbaratà una sola hora de classe ni dubtà a l’hora d’exigir-los la millor versió d’ells mateixos. I sempre els ajudà a aconseguir-la. I sovint l’obtingué. Llàstima que darrerament el vèiem lamentar-se de com els continguts de les titulacions de lletres es laminaven i se’n degradava l’ensenyament i el prestigi social. Però mai va abaixar els braços i lluità a les aules fins al final. Ha mort essent catedràtic emèrit de la UdG en actiu, pocs dies després d’avaluar l’última assignatura que hi impartí.

En fi: són alguns dels mèrits d’una trajectòria dilatada, fèrtil i plena d’emocions d’algú que mereix ser considerat un protagonista destacat del nostre univers cultural. Ara bé, pels que el vam conèixer, el segell d’en Joaquim Garriga i la fascinació que exercia no provenien només d’aquesta formidable energia acadèmica i intel·lectual. Admiràvem el seu aire socràtic –ell també imantava els deixebles i atreia la passió pel saber–, la bondat que irradiava, la disposició a compartir de grat els coneixements amb qualsevol mena d’interlocutor, la senzillesa i la manca de vanitat, el seu convenciment que calia preservar i transmetre l’immens i preciós tresor cultural llegat per la història i que la cultura era una forma de felicitat, una font per enriquir la vida i fer-la substanciosa. Una manera de garantir ciutadans intel·ligents. Ens impressionava la clarividència i l’agudesa amb què denunciava qualsevol mena d’afectació, de pretensiositat, de presumpció, d’impostura o les actuacions que a parer seu posaven en risc, malmetien o deformaven el patrimoni i la memòria col·lectiva. Va ser sempre un rival dur per als venedors de fum i de mercaderia intel·lectual de segona mà.

Per tot plegat, i pel regal de l’amistat i tantíssimes estones de felicitat compartida, som tants que aquests dies plorem aquest savi bondadós. Jo, ara, tot recordant-lo a classe ensenyant-nos un dels camins de significació del quadre Et in Arcadia Ego de N. Poussin: la mort revela la seva presència en el paradís arcàdic i empeny els pastors a una dolça reflexió sobre la felicitat i la plenitud que gaudí l’ésser humà que guarda el sepulcre, tenyint l’atmosfera de malenconia.

*Universitat de Girona / Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

L’OC·CA: música en llibertat

Cardedeu
Mayte Martín
Cantant

“La maduresa et fa valorar més l’essència de les coses”

Barcelona
La crònica

De qui va aprendre Donald Trump?

literatura

El nou segell Tres Portals editarà llibres d’interès espiritual i literari

barcelona
societat

XXIX Mostra de Teatre d’Instituts Públics de la demarcació de Girona

blanes
art

Els artistes catalans de tots els temps, junts en un diccionari en línia

barcelona
Cultura

Pas endavant pel futur Arxiu Comarcal de la Conca de Barberà

Montblanc
ART

El Festival Vadart torna amb més art, música i enologia

Vilajuïga
Bernat Salvà
Periodista i escriptor

“Un llibre de viatges pot tenir la complexitat de la vida mateixa”

Barcelona