Arts escèniques

Crítica

dansa

Desamortització emocional

Els ballarins traslladen el públic a la ficció d’‘Un món feliç’, d’Uxley

Fa unes quantes setmanes llegia una entrevista a una psiquiatra nord-americana que ens alertava dels perills dels sistemes de missatgeria mòbil i de les xarxes socials entre els nostres joves. Rere la llum asèptica dels dispositius, els adolescents se senten valerosos per lliurar-se a qualsevol combat. En les societats del capitalisme avançat, l’individualisme defuig les relacions fortes (l’amor líquid de Bauman), on la independència personal es troba en perill. L’amor és entès com una transacció econòmica, d’aquí que molts joves s’encoratgin a abandonar una relació a través de les tecnologies, un fet potencialment perillós arribada l’edat adulta.

També els ballarins de Pasionaria semblen haver-se desvirtuat a mans de la robòtica i la tecnologia, un espai que el director i coreògraf de La Veronal, Marcos Morau, converteix en quelcom de fantasmagòric i buit. Amb vuit ballarins sobre l’escenari i una escenografia de Max Glaenzel que projecta un espai sinistre i impersonal (podria tractar-se d’una presó, un hospital o una comissaria, d’estètica gèlida). Pasionaria es proposa un viatge a un món futur on els éssers humans han patit una desamortització emocional. Sota les directrius del Koba, un codi del moviment marca de la companyia, els ballarins ens traslladen a una ficció que s’acosta a la concebuda per a Un mon feliç, d’Uxley.

Des de la llunyania emergeix a l’escenari una incertesa que abraça tot l’espectacle i que aconsegueix sacsejar-nos; és possible que ens convertim en éssers inanimats incapaços de sentir la passió de les emocions, de l’amor i de la vida mateixa? Aquesta qüestió ens interpel·la una i altra vegada, Morau sap perfectament què fa. Encenent una petita guspira, la nostra ment s’enlaira per recórrer totes les absències i les mancances abandonades als marges de la nostra realitat més immediata. En les actituds i els moviments impetuosos i egocèntrics de la societat postmoderna no sembla que hi hagi espai pel gest que conté el desig i les emocions. Pasionaria descontextualitza, simula i arriba a ficcionar fragments de vida on tot sembla pertànyer a un altre mon, un lloc desconegut d’imatges recognoscibles, on no ens sentim forans. I aquí és on rau, potser, la veritable incògnita exposada per Marcos Morau. La Passió segons Sant Joan i Sant Mateu obren i tanquen la peça, vaticini del patiment que habita en tota passió.

Pasionaria
Companyia: La Veronal
Coreògraf: Marcos Morau
ballarins: Àngela Boix, Chey Jurado, Ariadna Montfort, Núria Navarra, Lorena Nogal, Shay Partush, Marina Rodríguez, Sau Ching Wong
Dijous, 14 de març al Mercat de les Flors. Quinzena de Dansa.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

lliurament

Albert Jané rep el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

Barcelona
Jordi Galli
Escriptor

“El procés d’escriure és un viatge, també, una ruta diferent de la que vam recórrer”

Barcelona

Llibres que desconcerten els llibreters

Barcelona
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA
còmic

Barcelona serà la ciutat convidada del festival de còmic d’Angulema 2025

barcelona
música

Prop de 30.000 assistents al festival Cabró Rock

barcelona
cultura

Carlus Padrissa: “Mai cap ària ha estat tan eròtica, tan orgàsmica”

Girona