Llibres

ÁLEX GIBELALDE

COUNTRY MANAGER A L’ESTAT ESPANYOL DE LA PLATAFORMA SUECA D’AUDIOLLIBRES STORYTEL

“L’audiollibre ajuda a consumir més literatura, a crear afició als llibres”

Álex Gibelalde és un basc que viu a Madrid i treballa a Barcelona i que després de passar per Google, Twitter i HBO ha debutat en el món editorial com a responsable de Storytel Espanya.

Storytel és el Netflix de l’audiollibre?
Nosaltres no ho fem servir com a eslògan però realment aquesta comparació ens permet resumir en poques paraules el que som: un servei de subscripció amb accés il·limitat a un gran catàleg d’audiollibres.
Storytel va néixer a Suècia el 2005 i des d’aleshores ha portat a terme un gran procés d’implantació com a plataforma internacional.
El CEO i fundador de l’ empresa, Jonas Tellander, i un amic, en Jon Hauksson, eren fans dels audiollibres quan només es distribuïen en CD, un format que ja havia quedat antiquat. Tal vegada van ser una mica massa pioners perquè la veritat és que van estar a punt de tancar. Durant els dos primers anys, a l’època pre-smartphones, els va costar moltíssim tirar endavant. Però just quan va sortit iPhone, el 2008, van aconseguir convèncer un grup d’inversors i Storytel va ser una de les primeres aplicacions per a l’iPhone. Això va fer que l’empresa creixés. Amb els telèfons intel·ligents es va obrir la porta per arribar a la gent i es va deixar enrere una època en què les connexions per internet feien complicat enviar arxius com els dels audiollibres, que pesaven molt.
En quants països està implantada actualment Storytel?
Ara som presents a setze països. Vàrem començar a Suècia, on actualment tenim, amb uns 363.000 usuaris, el 77 per cent del mercat de subscripcions digitals a audiollibres, una implantació importantíssima si es té en compte que al país hi ha uns 9 milions d’habitants. Desprès vàrem entrar a Noruega, Dinamarca i Finlàndia, a Holanda i posteriorment es fa un pas més gran a altres països com Rússia, Espanya, Bulgària, Itàlia, Mèxic, Singapur, Índia... Al final són setze països. Ha estat una expansió molt ràpida. En el darrer any i mig hem entrat a sis o set països, entre ells l’Estat espanyol.
Quants usuaris té Storytel?
Ara tenim en conjunt més de 834.000 usuaris de pagament i la nostra previsió és acabar l’any amb més d’un milió. El 2020 arribarem a Alemanya, que és un gran mercat.
I els Estats Units i el Regne Unit?
Són països bastant complicats d’entrar-hi perquè allà hi són implantades grans empreses com ara Audible d’Amazon.
Quants títols ofereix Storytel i quins gèneres tenen aquí més èxit?
Tenim 40.000 audiollibres, la majoria en anglès. En espanyol hi ha 3.500 títols i en català, uns 400. També en tenim alguns en basc. La novel·la negra és la que té més gran acollida i a distància se situen els llibres d’autoajuda i desenvolupament personal.
Quin és el perfil dels seus usuaris que paguen mensualment uns 10 euros per poder accedir a tot el catàleg?
Són persones d’entre 30 i 45 anys que viuen en un entorn molt urbà, en ciutats grans com Madrid o Barcelona, i que tenen una bona formació, gent que està acostumada al mòbil –que és el gran aliat del nostre negoci–, a consumir podcasts i altres continguts digitals i que ha afegit l’audiollibre en els seus hàbits de consum. Hi ha el gran lector de llibres que aprofita per escoltar-los en moments del dia en què no pot llegir i també un perfil més jove de gent que no té el costum d’asseure’s a llegir i que descobreix que pot gaudir d’històries escoltant-les. Els nostres usuaris escolten una mitjana de tres llibres al mes, molt superior a la mitjana de llibres en paper, que no arriba a una obra mensual. L’audiollibre ajuda a consumir literatura, a crear més afició i més usuaris de llibres. Aquest format no competeix amb el paper sinó que afegeix moments de consum de llibres quan el que s’està fent no permet llegir. Inicialment les editorials ens van acollir amb reticència però ara tenim acords amb més de 150 editorials de l’Estat espanyol.
En quins moments del dia s’escolten els audiollibres?
Una enquesta que hem fet als nostres usuaris indica que ho fan quan van a treballar, quan practiquen esport, quan fan les feines de la casa, quan van en cotxe, quan passegen el gos i també hi ha gent que n’escolta quan va a dormir. Amb els auriculars no molestes a ningú i pots posar el cronòmetre de l’aplicació perquè s’apagui al cap d’una estona. Així, la gent es pot adormir amb Storytel.
Quin és el sistema de producció dels audiollibres?
N’hi ha tres. En primer lloc, distribuïm audiollibres produïts directament per editorials com Planeta o Penguin Random House. També comprem els drets d’àudio i nosaltres fem els audiollibres amb locutors i actors de doblatge professionals. Tenim un estudi a Barcelona i treballem amb una trentena més de tot l’Estat espanyol. Finalment, fem el que anomenen “Storytel original”, que són històries per àudio que ens escriuen diferents autors.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

llibres

Immigració obligada narrada pels protagonistes

Barcelona
opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda