Llibres

Aula i record per a Marçal

L’ACEC organitza avui i demà a l’Ateneu unes jornades de Maria-Mercè Marçal

“Amb el temps l’obra de Marçal ha crescut i s’ha fet més visible per a les noves generacions”

Amb el pretext del canvi de nom de l’Aula d’Escriptors de l’Ateneu Barcelonès pel de la poeta Maria-Mercè Marçal, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya (ACEC) va decidir organitzar les jornades Maria-Mercè Marçal, llegat i influència avui i demà a les 19 h en memòria de l’escriptora d’Ivars d’Urgell.

El mes de juliol passat va fer vint anys de la desaparició de la poeta –quan només tenia 45 anys–, segurament la més influent de la literatura catalana moderna. Coordinades per David Castillo, president de l’ACEC, a les dues sessions hi participaran alguns amics, companys i especialistes en la seva obra, com ara Marta Pessarrodona, últim Premi d’Honor de les Lletres Catalanes; la seva biògrafa Maria Lluïsa Julià, autora d’Una vida (Galàxia Gutenberg), i els poetes Miquel de Palol i Ramon Balasch Pinyol, que van participar amb ella en la gestació de Llibres del Mall en la dècada dels setanta –el segon va ser parella de la poeta.

Les dues jornades es clouran amb lectures de poemes de Marçal per part de Mireia Calafell i Núria Martínez-Vernis, dues de les veus més destacades de les darreres promocions de la nostra poesia. L’escriptor David Castillo, que va ser interlocutor de Marçal des dels anys vuitanta, quan la va conèixer, ha explicat: “Marçal és un referent per a la literatura catalana, però també per al feminisme, la literatura de gènere i l’acció cívica, amb una obra plenament vigent i reeditada al catàleg dels editors. Si la lectura de llibres de poemes com Bruixa de dol (1979), Sal oberta (1982), La germana, l’estrangera (1985) i la novel·la La passió segons Renée Vivien (1994) ja van tenir una gran repercussió quan es van publicar, amb el temps la seva obra ha crescut i s’ha fet visible per a les noves generacions, que la tenen com un referent més enllà dels tòpics. Marçal té una obra indiscutible que mereix relectures i no ser oblidada.”

Les sessions coincideixen amb la reedició de La passió segons Renée Vivien a Proa, una aproximació a la vida de la poeta anglesa d’expressió francesa Renée Vivien, que es va moure per l’inquiet París de començament del segle XX i que Marçal va recrear en el marc bigarrat de la Belle Époque.

Clourà les jornades la seva filla, Heura Marçal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

obituari

Mor als 63 anys Laurent Cantet, Palma d’Or de Canes per ‘La classe’

París
CULTURA

La Mostra Nacional de Teatre Amateur compleix vint anys a Pineda

PINEDA DE MAR

Un tribunal anul·la la condemna contra el productor Harvey Weinstein

Nova York
Cultura

Mor Mike Pinder, cofundador i teclista de The Moody Blues

ART

Una trentena d’obres aspiren al premi d’escultura Vila Casas

Palafrugell
art

El Museu de l’Empordà dedica una retrospectiva pòstuma a Adrià Ciurana

Figueres
música

Nostaldisc celebrarà el 1r campionat gironí de rebobinat de cintes de casset amb ‘boli’ Bic

sant gregori
Torroella de montgrí

El talent més internacional omple de màgia el 12è Fimag

Torroella de Montgrí

Els Premis d’Arquitectura ja han seleccionat les 24 obres candidates

Girona