Arts escèniques

Crònica

peralada

Batalla frustrada

Gràcies al programa de mà, sabem que aquesta Història d’un soldat de La Fura dels Baus, que divendres es va veure al Festival Castell de Peralada , és una adaptació de l’obra del compositor Igor Stravinski i l’escriptor Charles Ferdinand Ramuz –estrenada el 28 de setembre del 1918, un mes abans del final de la Primera Guerra Mundial– a la qual el director Àlex Ollé ha empeltat, per dir-ho així, elements de la pel·lícula Johnny cogió su fusil (1971), de Dalton Trumbo, i de la carta de comiat que va deixar un veterà de la guerra de l’Iraq abans de suïcidar-se, turmentat per record de les seves pròpies accions criminals durant la contesa. El resultat és “una atípica peça teatral amb música” que es presenta com un al·legat pacifista contra totes les guerres, les de fa un segle i les d’ara mateix, en les quals no hi ha herois; tots són víctimes.

El problema d’aquesta “versió furera” de la Història d’un soldat, que es va veure a Peralada per primer cop a l’Estat espanyol després d’haver-se estrenat l’any passat a Lió, és que la història en qüestió s’intueix, però no s’entén, potser per aquesta superposició de capes narratives i referents diversos, a partir de la trama original: el soldat que, tornant del front, ven el seu violí –la seva ànima, el que li queda d’humanitat– a canvi d’un llibre màgic que li dona totes les riqueses, per un preu massa alt: perd l’amor, la família, tot allò que abans formava la seva vida, es perd a ell mateix com un mort errant entre els vius. Els ingredients de la història són bons; la posada en escena és intel·ligent i impactant, amb el segell habitual de la Fura, i el treball dels actors –en realitat, de l’actor, Sébastien Dutrieux, perquè l’obra funciona gairebé com un monòleg del soldat o un diàleg amb el seu alter ego hospitalitzat, la seva inconsciència diabòlica, i la resta són figurants muts– és, com a mínim, interessant, però alguna cosa falla, perquè l’obra no emociona, ni colpeix, ni ofèn, ni fa rumiar, ni encoratja a anar a les barricades.

Sobresurt la música de Stravinski, interpretada per set músics de l’Orquestra Camera Musicae en la part superior de l’escenari, i és impecable el treball de vídeo, però falla la història, el que es vol narrar. Batalla frustrada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

COMUNICACIÓ

El lleidatà Lluís s’imposa per sorpresa en la final del concurs ‘Eufòria’

BARCELONA
Ester Boquera Diago
Directora de ‘Les publicacions de la Generalitat de Catalunya, 1931-1939

“La Generalitat republicana va editar quasi 90 títols a l’any”

Banyoles
art / música

Més de 40 artistes de diferents disciplines, al Wart Project 24

sant jordi desvalls
música

Joanjo Bosk reprèn la línia poètica amb ‘Cançó de repòs’, de Leveroni

figueres
Cultura

Margot Benacerraf, figura històrica del cinema veneçolà

música

El grup tarragoní Stromboli Jazz Band, en un festival de ‘dixieland’ a Portugal

tarragona
Cultura

La Patum Infantil omple de balls i salts la plaça de Sant Pere

Berga

L’Escola de Teatre La Diana estrena ‘Un Dios salvaje’ a El Canal

Salt
música

Salvador Sobral clourà la 20a edició de l’(a)phònica amb un concert gratuït

banyoles