Cinema

Revelada una nova cineasta

La directora valenciana Lucía Alemany presenta ‘La innocència’ en la secció Nous Directors del certamen

En la secció Nous Directors del Festival de Sant Sebastià va revelar-se ahir (com ho va fer l’any passat Celia Rico Avellino amb Viaje a cuarto de una madre) una nova cineasta, Lucía Alemany, que hi ha dut una pel·lícula, La innocència, reconegudament inspirada en les seves experiències d’adolescència a Traiguera, el poble de Castelló on va néixer fa 34 anys. Aquesta opera prima d’Alemany, que s’ha format a l’Escac, té com a protagonista una adolescent (Alicia, interpretada per Carmen Arrufat) que, durant uns dies d’estiu, s’inicia en el sexe, viu moments de complicitat amistosa i també relacions conflictives, intenta actuar a banda del pes de les convencions i s’aferma en la idea de matricular-se en una escola de circ a Barcelona sense que els seus pares (Sergi López i Laia Marull) ho entenguin, de manera que s’hi intensifica la desavinença generacional.

Vocació realista

Amb una vocació realista, integrant la narració dins de les festes del poble i barrejant actors professionals amb altres de naturals trobats a la mateixa Traiguera, Lucía Alemany juga amb determinats clixés que a vegades l’atrapen, tot i que també aconsegueix deslliurar-se’n en moments en què la directora sembla capturar alguna cosa viva.

Pel que fa a la secció oficial, ahir va presentar-se fora de concurs en últim moment, amb el pretext que s’ha projectat anteriorment a Rússia, Zeroville, la nova pel·lícula del director i actor nord-americà James Franco, que fa dos anys se’n va endur la Petxina d’Or amb The disaster artist, en què recrea el rodatge de The room, el film de Tommy Wiseau que, etiquetat com un dels pitjors existents, uns mitifiquen com una genialitat excèntrica. Franco torna a capbussar-se en el món del cinema, en aquest cas a través d’un il·luminat que arriba al Hollywood de finals dels seixanta (poc després de l’assassinat de Sharon Tate, que és al moll de l’os de Once upon a time in... Hollywood, de Tarantino) amb el cap rapat, on es fa visible un tatuatge de Liz Taylor i Montgomery Clift a Un lloc al sol, de George Stevens. El film té una idea poètica dins seu (cada film n’amagaria una altra de secreta) que malmena amb una posada en escena barroera i l’acumulació d’acudits més o menys graciosos.

Film xilè a concurs

En concurs va projectar-se Vendrá la muerte y tendrá tus ojos, film del xilè José Luis Torres Leiva amb un títol manllevat d’un vers cèlebre de Cesare Pavese: amb una radicalitat formal tan extrema com pesant, mostra l’acompanyament amorós que una dona fa a una altra dona, la seva estimada, que agonitza.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic