Art

Impacte fotogràfic

La cinquena edició del festival La Nuu, que es duu a terme tot l’octubre, omple Rubí de fotografies sota el lema ‘El món no existeix’

Resulta impactant perquè des de la mateixa plaça que hi ha davant l’estació dels Ferrocarrils Catalans les fotografies envaeixen Rubí d’imatges diferents, artístiques, periodístiques... Per cinquena vegada, la població vallesana és la seu de La Nuu, un festival de fotografia amb la voluntat d’acostar als ciutadans els actuals corrents de la fotografia d’autor i convertir la ciutat en un lloc de referència d’aquesta disciplina.

En l’esdeveniment, organitzat per l’Ajuntament i dirigit pel fotògraf Carles Mercader, cada any hi participen diversos artistes internacionals, que exposen les seves obres de manera descontextualitzada en espais públics de la ciutat, buscant la sorpresa dels vianants. La mostra al carrer es complementa amb un programa d’activitats obert a tots els ciutadans, que responen massivament a les xerrades, passejades, conferències i recitals literaris.

Relata Mercader que “existeix la nuu i existeixen els niguls, existeix la realitat, les paraules i dues maneres diferents de dir, també, núvol en català. Existeix Rubí i nosaltres que caminem pels seus carrers. Existeixen moltes coses: el Sol, la Lluna, la nit i el dia, els nostres somnis, l’amor, la nostra hipoteca i tot el que no existeix. Enguany, el lema del festival La Nuu recull el títol del llibre d’en Markus Gabriel Per què el món no existeix?”, creador d’un corrent filosòfic anomenat nou realisme, el seu pensament s’oposa tant al realisme materialista com a la metafísica idealista.

I la veritat és que tot plegat té un aire fantasmagòric, des dels dos pesos pesants catalans de la mostra, Pere Formiguera i Marcel Pey, fins a la selecció d’artistes internacionals. Mercader exposa que “els treballs fotogràfics que es presenten en aquesta edició ens serveixen per reflexionar i posar en dubte el nostre concepte de realitat i, alhora, per repensar els marges i el futur de la representació visual del món, allò que tradicionalment s’ha anomenat imago mundi. Segons autors com Fred Ritchin i Joan Fontcuberta, la fotografia tal com l’hem entesa fins ara ha arribat a la seva fi. La revolució digital de la imatge i l’adveniment d’internet i les xarxes socials han consolidat el naixement d’una era postfotogràfica.”

Sota aquests auspicis, el festival imposa la llei de la sorpresa, com en el cas de Pere Formiguera, que va exposar per primer cop a l’antiga Biblioteca de Rubí l’any 1973. Torna a la ciutat amb una sèrie de polaroids realitzades amb una càmera SX-70. La tècnica de manipulació i dany de la imatge en el mateix moment del seu revelat instantani ofereix un resultat pictòric i màgic. O Marcel Pey, un dels últims exponents de l’underground i el pop català, que presenta una peça marcada per la poesia de l’instant no sentimental. La mostra és oberta a lectures o simplement a badar davant el poder de la imatge que xoca als ulls.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

bcn film fest

Tirar-se els plats pel cap a la Costa Brava

Barcelona
Cinema

Uns dracs amb ADN xinès, australià i europeu

màlaga

Salvat-Papasseit, sempre jove

Barcelona
Margarida Aritzeta
Escriptora, autora de ‘Les dones del lli’

“La lluita i el camí fet per les dones no han estat endebades”

Valls
Drama biogràfic

Radiografia d’una relació tòxica amb un home més gran

Crítica

La recerca de tresors enterrats

Guaita què fan ara
Sèries

La llarga ombra del masclisme seguint el rastre d’un assassí en sèrie

Drama

‘Rosalie’, una dona barbuda contra la societat

animació

‘Hate songs’, ferides que no es curen