Cinema

Crítica

cinema

Una raresa fascinant

Més d’una dècada abans que Lars Von Trier la dirigís a Ballar a l’obscuritat i, segons ella, l’assetgés i maltractés durant el rodatge, la cantant Björk va debutar al cinema amb Quan érem bruixes (The Juniper Tree), un film de la nord-americana Nietzchka Keene rodat a Islàndia el 1987 que, com si fos un fantasma fins ara poc visible, ha revingut després de ser restaurat en 4K per la Universitat de Wisconsin, on la directora va ser professora fins a la seva mort, l’any 2004. Björk, que aleshores tenia 21 anys i un rostre tan infantil que hi interpreta una nena, il·lumina amb la seva puresa aquesta fascinant raresa lliurement inspirada en un conte tremend dels germans Grimm amb una dona que mata el fillastre, pel fet que manté viu el record de la seva mare, i fa que el pare mengi sense adonar-se’n el cos trossejat del fill convertit en brou; la germana del nen, però, n’enterra els ossos sota un ginebró, on està enterrada la mare, i l’esperit del mort retorna com un ocell i es venja de la madrastra.

L’adaptació del conte misogin dels Grimm és tan lliure que pràcticament n’és una revisió feminista en què dues germanes se’n van de la seva terra després que la mare sigui cremada per bruixa; heretant els poders materns, la més petita (Margit/Björk Guomundsdöttir) té visions i la més gran (Katla/Bryndis Petra Bragedöttir) sedueix amb un conjur un camperol que també té un fill que la rebutja per amor a la mare morta. Hi ha una mort induïda i també la conversió de l’esperit en ocell, però, a través de la innocència de Margit, la madrastra resta alliberada de la culpa i del càstig. La bruixeria és vista com una força femenina que vol ser controlada pel poder masculí. A la manera del Dreyer de Dies Irae, un possible referent visual del film, tot i que la naturalesa de les imatges, bellament rodades en el paisatge volcànic d’Islàndia, sobretot fan pensar en el Bergman medieval d’El manantial de la donzella.

Quan érem bruixes
Director: Nietzchka Keene. Intèrprets: Björk, Bryndis Petra Bragadóttir, Valdimar Örn Flygenring, Geirlaug Sunna Þormar
Islàndia, 1990


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

De l’abús a celebrar la sexualitat, dalt de l’escenari

BARCELONA/IGUALADA
ART

Un incendi malmet part d’una exposició d'Edgar Massegú al Tinglado 2 de Tarragona

TARRAGONA
música

Sidecars: “En dos minuts no podem dir tot el que hem d’explicar en una cançó”

GIRONA
EQUIPAMENTS

El govern aprova una partida de 5,9 milions per al ‘hub’ audiovisual de les Tres Xemeneies

BARCELONA
DANSA

El coreògraf Alexander Ekman porta al Liceu un ‘Midsummer Night’s Dream’ poc shakesperià

BARCELONA
MÚSICA

Joan Manuel Serrat, premi Princesa d’Astúries de les Arts 2024

BARCELONA
RIPOLL

Ramon González i Montse Bastons guanyen els Jocs Florals Comte Guifré

RIPOLL
MÚSICA

El festival de Dixieland torna al carrer

TARRAGONA
GIRONA

Vuit actuacions musicals i teatrals en el Pati Cultural 2024

GIRONA