Arts escèniques

Temporada Alta, sí o sí

El festival de tardor ha produït o coproduït 19 espectacles que, en principi, es podran veure del 7 d’octubre al 8 de desembre, alguns també en ‘streaming’

‘Bouvetøya’, l’espectacle inaugural dirigit per Manrique, és “un acte de resistència”

“El perill d’aquesta crisi no és que mati el teatre, perquè això no passarà mai, sinó que desaparegui la gent que es dedica al teatre.” Així de clar argumentava ahir el director de Temporada Alta , Salvador Sunyer, que el festival de tardor de Catalunya tiri endavant, sigui com sigui. La 29a edició de Temporada Alta, que tindrà lloc del 7 d’octubre al 8 de desembre sobretot en teatres i auditoris de Girona i Salt, va presentar ahir els 19 espectacles que, de moment, produeix o coprodueix, propostes escèniques que, en alguns casos, es veuran també en streaming de pagament o estaran concebuts només com a propostes digitals. Així es comença a obrir camí cap a l’apartat de nous formats que el festival vol consolidar l’any vinent, en una aposta decidida per les noves tecnologies com a motor de creació, no només com a recurs quan una obra no es pot veure en una sala amb públic. La situació “desastrosa” per la qual passa la cultura queda reflectida en el cartell d’aquesta edició: una fotografia dels devastadors incendis que es van produir l’any passat al Brasil, captada per la fotògrafa Cristina de Middel (Alacant, 1975). Però fins i tot aquesta imatge terrible té una possible lectura en positiu, segons Sunyer: “Allà on hi ha hagut un incendi, després la terra acostuma a ser més fèrtil.”

Així que, a pesar dels dubtes sobre algunes partides pressupostàries com ara la ministerial i dels canvis constants provocats per la inestabilitat generalitzada, Temporada Alta s’implica al màxim en la creació d’aquests 19 espectacles –16 d’autoria catalana, 8 amb participació gironina, 15 estrenes en total–, que “es pagaran encara que s’hagués de suspendre el festival, perquè el nostre objectiu és que surtin projectes nous que després tinguin vida a Catalunya i la resta de l’Estat i en un àmbit internacional”. El festival presentarà tota la programació el 2 de setembre i pocs dies després posarà a la venda les entrades. Ara no hi ha disponible cap entrada perquè no se sap quants espectadors podran accedir a cada funció. “Volem deixar clar que, si un espectacle se suspèn, retornarem els diners automàticament, no l’ajornarem.”

L’espectacle inaugural serà Bouvetøya, un encàrrec del festival que, amb nom d’illa noruega, dirigirà Julio Manrique, com “un acte de resistència en homenatge al teatre”, a partir d’ingredients diferents com ara Fahreheit 451, de Ray Bradbury, i La tempesta, de Shakespeare. Es podrà veure al Teatre Municipal de Girona i en streaming. A més, s’han programat el monòleg Història d’un senglar (o alguna cosa de Ricard), creat per Gabriel Calderón a partir de Ricard III i interpretat per Joan Carreras; La gavina, versió lliure del clàssic de Txèkhov amb dramatúrgia i direcció d’Àlex Rigola; Els subornats, un text de Lluïsa Cunillé dirigit per Lourdes Barba; Sonoma, de la companyia de dansa La Veronal, i Hidden, amb direcció i coreografia de Lali Ayguadé –dues propostes amb suport del projecte europeu Pyrenart–; Encara hi ha algú al bosc, dirigida per Joan Arqué, una dura obra sobre els fills nascuts de les violacions durant la guerra de Bòsnia, i Explore el jardín de los Cárpatos, de la companyia José y sus Hermanas.

També s’han coproduït propostes: Cascai Teatre (Un tal Shakespeare), Mal Pelo (Inventions), Mos Maiorum (Turba) La Bleda (Mon petit souvenir), Les Impuxibles (Work in progress de Fam), Meritxell Yanes i David Planas (Elda i Daniel) i Jordi Prat i Coll (M’hauríeu de pagar), a més d’En tus manos, una adaptació lliure de La veu humana de Cocteau, amb Cristina Plazas i Pere Arquillué, i un projecte digital de Cabosanroque: Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia. No hi faltaran el X Torneig de Dramatúrgia –també en streaming– i Llibràlegs V.

Projecte europeu

Temporada Alta participa en el nou projecte europeu People Power Partnership (PPP), liderat per la companyia alemanya PanOptikum i que inclou 14 socis d’11 països, amb un pressupost de 4 milions d’euros. Entre el 2021 i el 2023, el projecte facilitarà que 104 joves de 18 a 28 anys –inclosos vuit de gironins– que vulguin professionalitzar-se en el món de la dansa urbana participin en intercanvis formatius i muntatges d’espectacles arreu del continent.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.