Arts escèniques

Mozart, en l’era Covid

El Liceu obre la temporada de muntatges escenificats amb un ‘Don Giovanni’ amb direcció escènica de Christof Loy i adaptat a les restriccions sanitàries

L’òpera s’ha hagut d’escurçar dotze minuts i només els rols principals no duran mascareta

Un Don Giovanni produït per l’Òpera de Frankfurt amb posada en escena de Christof Loy i direcció musical del mestre Josep Pons obrirà aquesta setmana la temporada d’òperes escenificades del Gran Teatre del Liceu. Serà, com afirmava divendres Víctor Garcia de Gomar, director artístic del teatre, un “acte de resistència cultural” condicionat, com tot el que es fa des de fa mesos en el terreny cultural, per la situació pandèmica: capacitat màxima del 50% (poc més d’un miler de butaques), pauses entre actes de vint minuts en comptes de trenta, reducció del cos orquestral (amb la secció de corda com a principal damnificada), mascaretes per a tothom menys els rols principals i els músics d’instruments de vent i eliminació de dues escenes del segon acte –d’entre deu i dotze minuts– per tal d’acabar puntualment les funcions a les onze de la nit. “És dolorós, és com si t’amputessin una part del cos...”, reconeixia, en la presentació del muntatge, Josep Pons, que s’aventurava a dir que el format de l’orquestra –en què els músics de vent estaran separats per un metre de distància, i els de corda, per un metre i mig– és el que més s’ajusta al que va tenir Mozart quan va estrenar la peça el 1787. “Espero que ningú marxi a casa dient que ha vist un Don Giovanni en versió Covid, sinó tot el contrari; espero que durant el temps que s’estiguin al teatre puguin oblidar-se de la pandèmia”, va assenyalar, per la seva banda, Axel Weidauer, ajudant de direcció de Christof Loy, en relació amb les retallades que s’han aplicat al muntatge: un duet de Zerlina i Leporello del segon acte que “rarament” es representa però que, no obstant això, sí que s’havia inclòs en aquesta producció, i una altra al final de l’ària de Donna Elvira, després de la mort de Don Giovanni.

El baríton britànic Maltman (Don Giovanni), les sopranos Miah Persson (Donna Anna) i Verónique Gens (Donna Elvira), i el baix-baríton Luca Pisaroni (Leporello), quatre reconegudes veus mozartianes que, en la seva estada a Barcelona, se sotmetran a un test PCR setmanal, participen en el muntatge, que té també Leonor Bonilla, jove soprano guanyadora del concurs Tenor Viñas 2018, com a Zerlina. “L’estimo i l’adoro, encara que no m’agradi la seva forma de ser”, deia Maltman en relació amb el personatge de Don Giovanni, que ha interpretat en nombroses ocasions i del qual Christof Loy, en aquesta producció, ha volgut emfatitzar la seva solitud i desesperació. “En el fons del seu cor trobo veritat, honestedat: és un rebel.” “És la veritat pura, sent un amor incondicional per Don Giovanni, enamorada fins a la medul·la, i a qui perdona tots els horrors que li fa”, deia, per la seva banda, Verónique Gens del personatge de Donna Elvira. Allunyant-se de les visions modernes que s’han fet de l’òpera, Roy ha optat en la seva versió, segons Weidauer, per “retornar al mite” i aprofundir en la profunditat psicològica del personatge.

Funció per a joves

El Don Giovanni de Loy, que en la seva estrena alemanya va rebre crítiques notables, es podrà veure al Liceu a partir del 24 d’octubre i fins al 8 de novembre, tot i que aquest dijous se’n farà una primera funció en el marc del programa per a menors de 35 anys Liceu Under 35, amb un preu únic de 15 euros i una “batalla de galls” entre dos rapers en l’entreacte.

‘La flauta màgica’, a Sabadell

La represa operística a Catalunya es completa amb l’arrencada del 33è Cicle d’Òpera a Catalunya i 38a Temporada d’Òpera a Sabadell, que demà porta al Teatre de la Faràndula una versió de La flauta màgica de Mozart amb direcció escènica de Daniel Gil de Tejada i direcció musical de Pau Monterde. Carles Pachon (Papageno), Marc Sala (Tamino) i Serena Sáenz (Pamina) participen el muntatge, que, després de Sabadell (on es podrà veure els dies 21, 23 i 25), visitarà el novembre Sant Cugat del Vallès (6), Granollers (8), Reus (10), Barcelona (14) i Manresa (15). La nova temporada de la Fundació Òpera Catalunya es completa amb Macbeth, de Verdi (27 i 29 de novembre), Tosca, de Puccini (febrer i març del 2021), i Aida, també de Verdi (abril i maig del 2021), així com concerts extraordinaris com el que el tenor Josep Bros oferirà el 12 de novembre a Sabadell.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

opinió

Independent i acollidora

LaBGC
Artista

“Coneixes gaires escoles amb bons edificis i prou personal?”

girona
novetat editorial

Nova antologia de la poesia de Vicent Andrés Estellés

Barcelona
cultura

Mor la periodista Cultural Anna Pérez Pagès

televisió

‘Sense ficció’ estrena dimarts a TV3 ‘Qui va matar Cachou?’

Barcelona

Clara Gispert, canvi i plenitud

girona
festival

Convivència i músiques del món en el quart Festival Jordi Savall

Barcelona
Crítica

A la recerca de la tradició perduda

Música

Classe B, Fortuu, Jost Jou i Juls, candidats del Talent Gironí més ‘urbà’ de Strenes

girona